Annons
Vidare till gd.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Hur ska en seriös leverantör klara av konkurrensen när enbart billigaste pris gäller?

I GD den 5 november så finns en artikel om fossil- och koldioxidfria mattransporter från Upplands-Väsby till Gävle. Tydligen ska matleverantören ha garanterat Gävle kommun att transporterna ska vara 100 procent fossil- och koldioxidfria.

Hur det är möjligt?

Vi börjar med att notera att vid all förbränning bildas koldioxid som bidrar till ökad växthuseffekt. Koldioxidutsläppen är olika mellan olika bränslen. Kol har högre utsläpp av koldioxid än bensin och diesel.

Naturgasen ger mindre utsläpp men den är mindre lämplig på grund av metangasens negativa utsläpp.

Naturgas, kol, oljor och torv och så vidare har sitt ursprung i organiska ämnen som dött och som bildat organiska väte- och kolföreningar i sediment och i berggrunder. De olika lagren har utsatts för tryck och temperaturer genom årtusenden.

De så kallade fossilfria (förnybara) drivmedel som används i dag kan uppdelas i följande: Etanol, biogas, HVO, RME.

Etanol är ju en alkohol som tillverkas av grödor såsom sockerrör och biomassa och vete, blandningen är cirka 85 procent etanol med 15 procent bensin. I stället för mat tillverkning används marken till drivmedelstillverkning.

Biogas består av metangas och återfinns i till exempel rötslam i reningsverk. Gasen har stor negativ klimatpåverkan vid utsläpp i luften.

HVO innehåller palmoljerester och palmolja från skövlade tropikskogar. Avhuggning sker för att ge plats för mer palmer, alltså en negativ klimateffekt.

RME består av rapsolja som kommer från rapsfrön och matoljerester. Marken borde väl användas till mat i stället för drivmedel?

Följande frågor och funderingar finns:

1) Cirka 50 procent av all mat vi äter i Sverige är importerad och resten från lokala leverantörer. Hur transporteras Gävle kommuns mat? Koldioxid- och fossilfritt från Stockholmsområdet till Gävles pensionärer?

2) Enligt artikeln är leverantören oerhört kompetent, de har ett bra koncept, de är väldigt engagerade, de hade det lägsta priset. Man får intryck av att de har specificerat avtalet och Gävle kommun enbart har hängt på.

Detta är mycket oroande. Gävle kommuns inköpare ska ju tillsammans med lokala pensionärsorganisationer och övriga skickliga mat medarbetare specificera klart och tydligt vad vi ska köpa in, när det ska ske, hur detta ska skötas och för detta vill vi ha in anbud.

Det ska ju vara så att det är vi (Gävle kommun) som bestämmer vad vi vill upphandla och inte en stor leverantör från Storstockholm.

3) Sedan noteras billigast pris per portion och tilläggstjänster, och att Gävle kommun måste välja lägsta anbudspris för att lagar och regler säger så.

Man ser sig alltså tvingad till att köpa av den billigaste leverantören. Prata om att köpa grisen i säcken!

Det sker alltså ingen egentlig utvärdering av alla anbud där den, som totalt utvärderats som bästa anbudsgivare borde få beställningen. Gävle kommun refererar till lagar och regler och anser att den som har billigaste pris får beställningen.

Hur ska en seriös kvalitetsleverantör klara av konkurrensen när enbart billigaste pris gäller?

Hur ser pensionärsorganisationerna på den här situationen med att era medlemmar får mat från den billigaste leverantören?

Lägsta matpris till pensionär

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare