Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Hus, dofter och Ikea – visst kan vi locka turister!

Turisterna vi träffade under veckan pratade alla om natur och lugn och ro.
Precis det har Gävle men vi tycker kanske inte att det är så mycket att saluföra.
Vad tycker du?

Annons

Jag vet några grejer som jag skulle fixa om jag hade möjlighet. För det första skulle jag riva suckarnas bro på Alderholmen så Limöbåten kunde ta upp sina passagerare närmare city. Turerna kunde gärna få fortsätta ut till Utvalnäs. Båtar gillas av de flesta och havet efterfrågas ofta.
Gamla Gefle fick turisterna trava runt på egen hand i med hjälp av en liten kassettbandspelare. En speakerröst berättade på olika språk om stadsdelen. Här och där på bandet skulle ljud från vagnshjul över kullerstenar, Snus-Majas hojtande och vad som nu skulle passa in läggas till för att förflytta lyssnaren bakåt i tiden. Gamla hus är inte att förakta. Sådana finns minsann inte i USA! Billigt, aktivt och inte personalkrävande.
I Stadsträdgården skulle jag bygga en liten bod. Självklart faluröd med vita knutar. Här kunde Gävlebor och turister fika efter sin vandring i den vackra, svala och gröna parken.
Många åker Finlandsfärja och köper starkvaror, lukta-gott och godis till ungarna. Precis det har vi här också men närproducerat! Okej, whiskyn från Mackmyra kanske inte kan säljas i kiosk men en liten whiskymugg ihop med parfymen från Björk and Berries och påsen med Läkerolgodis funkar det också. Plussa på med rökt fisk, ett pelargonskott och en karta som visar turisten hur hon eller han tar sig till producenterna. Några älgskyltar och information om våra älgparker gör tyskarna nöjda. Allt skulle kunna köpas i den lilla boden.
Kommer turisterna bara så långt orkar de vidare till Boulognerskogen där det naturligtvis ska finnas ett stadsbad och en äventyrsgolfbana.
För att få turisterna att hitta sätter jag in ett litet tåg med hållplatser på Drottninggatan där vi har mängder med inredningsbutiker vilket lockar många, via Stortorget som förhoppningsvis blir lite snyggare framöver och har ännu mera torgförsäljning, in bland Stadsträdgårdens alla broar där det finns svalka och grönska, vidare till Boulognerskogen och ut till Kungsbäck med golfrangen, discgolfbanan, motionsslingor, bär och svamp.
Tror många skulle vara rätt nöjda med den turen där det både bjuds på stillhet och en del aktiviteter.
För ett par år sedan pratade jag med en välbärgad ung dam från USA. Vi satt på en buss i Sydafrika och av någon anledning var samtalsämnet inredning. Jag frågade om hon varit på Ikea.
–  I love Ikea, utropade hon hänfört.
När jag berättade att jag bara hade 20 minuters bilfärd till ett möbelvaruhus blev hon grön av avund. Hon fick minsann resa till nästa delstat för att få tag på de eftertraktade möblerna.
Det finns med andra ord mycket vi tar för givet men som faktiskt är speciellt för Sverige och Gästrikland och som med ett visst mått av marknadsföring och samordning går att sälja till både svenska och utländska turister.