Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hyresgäster i Andersberg missar viktig uppmaning

/
  • – Varför skicka ut information bara på svenska när de flesta som bor här talar ett annat språk, säger Michael Mayson.
  • Gavlegårdarna uppmanar skriftligt sina hyresgäster att spara på vattnet. Men hur många förstår texten?

Hyresgästerna i centrala Andersberg uppmanas att spara på vattnet. Men informationen är bara på svenska och riskerar därmed att gå många boende förbi.
– Mycket korkat, tycker hyresgästen Michael Mayson.

Annons

Sedan en tid råder vattenbrist i Gävle kommun. Hushållen har uppmanats att vara återhållsamma med användningen av vatten vid till exempel duschning och diskning

I dagarna har Gavlegårdarna gått ut med en skriftlig information till sina hyresgäster där det förklaras varför de ska spara på vattnet och hur de kan gå till väga.

Michael Mayson, som bor på Tordönsgatan i centrala Andersberg, har reagerat över att informationen uteslutande ges på svenska.

– Det är högst märkligt i ett område där majoriteten är invandrare och talar ett annat språk, säger han.

Många hyresgäster kommer inte att förstå någonting av informationen, befarar han. Effekten av sparuppmaningen lär därmed bli blygsam.

– Det här är ofta stora familjer som gör av med jämförelsevis mycket vatten. Det hade varit särskilt viktigt att nå fram till dem, menar han.

Utöver svenska borde informationen ha getts på engelska, arabiska, kurdiska och somaliska, anser Michael Mayson som menar att Gavlegårdarna gjort samma misstag vid tidigare informationstillfällen.

– Jag ser väldigt allvarligt på den här uppmaningen att spara vatten och förstår inte hur de tänkte när de bara formulerade den på svenska, säger han.

Kristina Isacson, marknadsansvarig på Gavlegårdarna, framhåller att det är Gästrike Vatten som är ansvariga för kampanjen för att spara vatten i kommunen.

– Vi har bara gjort ett extrautskick för att hjälpa dem att sprida den information som de går ut med, säger hon.

Enligt henne är det ett genomtänkt beslut av Gavlegårdarna att främst informera sina hyresgäster på svenska.

– Vi har gjort undersökningar under fyra års tid och 99 procent av de som svarat säger att de förstår lätt svenska. Därför är det vad vi jobbar med i vårt informationsmaterial tillsammans med illustrationer och bilder, säger hon.

Men enkätundersökningen, som görs via webb och telefon, är i sin tur bara på svenska. Så frågan är om man når alla med den?

– Vid ett akut informationsbehov tar vi hjälp av olika invandrarföreningar eller tolkjouren och kallar även till informationsträffar, säger Kristina Isacson.

Annons