Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Hyser hopp trots tufft utgångsläge

Sandvikens nye skolchef Göran Isberg kastas rakt in i hetluften.
Förvaltningen har varslat 100 anställda samtidigt som elevernas betyg behöver förbättras.
En paradox?
– Visst blir det tufft, men det går, säger han.

Annons

Låt oss börja med att klarlägga en sak.

I Sandviken finns det fyra chefer för skolverksamheten. En för förskolan, en för grund- och särskolan och en för gymnasiet.

Och så finns det en övergripande skolchef med ansvar för hela kunskapsförvaltningen.

Det är det jobbet som Göran Isberg nu har tagit över efter Barbro Berglind som trappat ner till 80 procent och övergått till andra arbetsuppgifter.

Göran Isberg möter upp i de än så länge rätt sommartomma korridorerna på kunskapskontoret i Norrsätra. Det är hans första vecka på jobbet. I handen håller han ett kollegieblock med stödpunkter inför intervjun. Han verkar vara en organiserad och noggrann person, något som han också själv betonar.

– Jag är lyssnande, gillar tydlighet och ordning och reda, och vurmar för systematiskt kvalitets- och utvecklingsarbete, säger han.

Göran Isberg kommer närmast från en tjänst som kvalitetschef på Utbildningsförvaltningen i Stockholm stad, en organisation med ansvar för cirka 120 000 elever.

Även tidigare har han jobbat med skolfrågor som expert på regerings- och myndighetsnivå. Han var bland annat med och byggde upp Skolverket.

Under ett IT-projekt på Skolverket besökte Göran Isberg ofta Sandviken och pratade med IT-pedagoger och skolledare.

– Den här kommunen stack ut tidigt med sitt IT-arbete i skolan. Jag fick en positiv bild av Sandviken. Det påverkade mig när jag sökte det här jobbet.

Sedan tidigare hade Göran Isberg ingen koppling till kommunen annat än att han under skoltiden hemma i Enköping brukade göra skidresor till Kungsberget. Nu håller han som bäst på att bekanta sig med omgivningarna.

Varför vill du bli skolchef i ett läge där förvaltningen tvingats varsla 100 anställda?

– Det går inte att tänka så för då skulle ingen ta sådana här uppdrag. Det kommer sämre och bättre tider. Nu måste vi rätta oss efter de förutsättningar som finns.

Kommer kvaliteten på undervisningen att försämras nu?

– Det finns inga garantier någonstans. Det blir trots allt färre som ska utföra ett uppdrag och givetvis kommer det att smärta. Arbetskollegor försvinner, verksamheten organiseras om och elevgrupperna blir större. Men jag hyser en stor tilltro till det engagemang och den kunskap som finns hos personalen.

Hur ska elevernas betyg kunna förbättras med färre anställda?

– Vi måste ha ett tydligt lärarskap som fokuserar på resultat. Det gäller att systematiskt stämma av mot kurs- och läroplaner. Det arbetet tror jag vi kan förbättra.

Kan byskolorna vara kvar när det fattas så mycket pengar?

– Ytterst är det en politisk fråga, men verksamhetsmässigt är det också en kvalitetsfråga med ekonomiska konsekvenser. Små verksamheter ger högre kostnader. Samtidigt måste det vägas mot att de som bor i ytterområdena vill ha närhet till en skola, säger Göran Isberg.