Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Imponerande och lyxig - men så fel

Mercedes GL 420 CDI är en högteknologisk Suv med limousinkomfort, sportbilsprestanda och imponerande terrängegenskaper. Trots det så känns bilen helt fel i tiden.

Annons

Det var den förstås inte när projektet sjösattes i Alabama för fem-sex år sedan men i dag är kolosser på dryga fem meter och en matchvikt över 2,5 ton lika iskalla som ett känt hotell i Jukkasjärvi.

Mercedes GL-klass är tyska Daimlers tungviktare, vid sidan av klassiska Geländewagen, och byggd på samma högteknologiska chassi som de något mindre syskonen M- och R-klass. Alla tre tillverkas på andra sidan Atlanten där också de flesta köparna fanns – tills den fartblinda amerikanska ekonomin körde rätt in i väggen.

Den som köper en sådan här vagn i dag måste vara mer eller mindre ekonomiskt oberoende och närmast likgiltig inför debatten om den globala uppvärmningen.

Å andra sidan kan man förstås hävda, att ingen annan bil i den här tungviktsklassen ger så mycket prestanda, så hög säkerhet, så utsökt komfort och så tuffa terrängegenskaper till en så relativt sett låg bränsle-

förbrukning. Den är snabbare än exempelvis en Volkswagen Golf TSI, både i toppfart och i acceleration, trots att den väger nästan dubbelt så mycket. Och den rymmer sju personer, lastar närmare 700 kilo och drar 3,5 ton.

Det helautomatiska 4-Matic-systemet med offroad-tillsats (lågväxel och down hill-reglering) tar bilen över både stock och sten. Dessutom har den luftfjädring som gör det möjligt att höja markfrigången om det skulle bli allt för bökigt. Förmodligen är det bara en sak som hindrar bilen från de allra värsta utmaningarna – ägaren. Mercedes GL är helt enkelt lite för fin och dyr för att man ska vilja plåga den maximalt. Dunkar underredet i stenblock och stubbar så är Mercan nog också lite mer sårbar än ett robust rambygge à la Nissan Patrol eller Toyota Land Cruiser.

Den högeffektiva V8-dieseln är dessutom så grymt stark att den nog snarare drar bilen i stycken än låter sig hejdas av naturens ojämnheter.

Provbilen är sjusitsig med en extra tredje sätesrad som med en enkel knapptryckning fälls ned i golvet och lämnar ett plant lastutrymme.

Bilen är också försedd med ett underhållningspaket bestående av två tv-skärmar, dvd-spelare och hörlurar. 30 000 kronor går det loss på.

Det finns så mycket godis på tillbehörslistan att det inte är några som helst problem att få ihop ett på-gatan-pris långt över miljonen.

I faktarutan här under ser du vad reservdelarna kostar och hur mycket Skatteverket ska ha varje år. Och då inser du att det inte bara är miljösamvetet som måste övervinnas om man ska investera i en sådan här vagn.

Rolf Gildenlöw/TT Spektra