Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Inför Melodifestivalen: Konsumenternas köpvilja riskerar att urgröpas

Annons

På lördag riktas landets blickar mot Gävle. Sedan upplägget med deltävlingar infördes 2002, har Melodifestivalen blivit en talangskola och marknadsföringskanal för svensk musik.

Det är ett exempel på hur ny teknik och nöjesbranschens utveckling har skapat möjligheter för kulturen.Idag har vi mobiltelefoner och surfplattor där vi kan lyssna på musik och se film genom streamingtjänster som Spotify och Netflix.

Konsumenten betalar för upphovsrätten genom abonnemangsavgiften. 88 procent av den musik som säljs i Sverige är digital, enligt musikbolagens organisation Ifpi. Sådan musik går oftast inte att kopiera.

Nu vill upphovsrättsorganisationen Copyswede att svenska konsumenter ska betala privatkopieringsersättning vid köp av datorer, smartphones och surfplattor. Det skulle kunna kosta konsumenten upp till 450 kronor mer vid köp av en smartphone.

Ersättningen infördes när konsumenter använde kassettband och VHS-kassetter. Den skulle kompensera upphovsrättshavare för kopiering av musik, film och tv-program på kassetterna. Men på datorer, smartphones och surfplattor använder konsumenterna streamingtjänster som Spotify och Netflix, där upphovsrätten redan är betald. De riskerar alltså att betala dubbelt.

Copyswede säger sig agera i kulturskaparnas intresse. Men det är konstnärerna som skadas om konsumenternas betalningsvilja urgröps. Denna risk är stor i ett otidsenligt och orättvist system. Konsumenterna vill betala för det de gör – men inte för något som de inte gör.

Klas Elm

vd Elektronikbranschen

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare
Annons