Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Inget jubel över central konsumentvägledning

Regeringen satsar 60 miljoner på en central konsumentvägledning.

Konsumentrådgivarna i Gästrikland är tudelade.

– Det finns en risk att den lokala konsumentvägledningen blir mindre, säger Erica Embretsen Almer, chef på Konsument Gästrikland.

Annons

I maj 2011 tillsatte regeringen en utredning för att se över vilket stöd som finns till konsumenter i dag. I uppdraget ingick också att ge förslag till hur stödet skulle kunna förbättras.

Arbetet resulterade i en rapport som i sin tur nu har fått regeringen att avsätta 60 miljoner kronor för att bygga upp en samordnad upplysningstjänst för konsumenter.

Förebilden är sjukvårdsupplysningen, 1177, dit alla som har funderingar kring sjukdomar och blessyrer kan ringa och få tips och råd av sjuksköterskor.

– Jag tycker att det är bra att regeringen vill underlätta för konsumenterna. Men vi ser en risk med att göra en ingång via ett centralt callcenter, säger Erica Embretsen Almer.

Hon hade hellre sett att regeringen satsat på redan befintlig konsumentverksamhet runt om i landet och utveckla den till ett rikstäckande likvärdigt stöd.

– Annars riskerar det att bli ett kompetensbortfall, säger Erica Embretsen Almer.

Rådgivarna på Konsument Gästrikland behandlade strax under 3 000 ärenden i fjol. Av dessa var 18 procent besöksärenden. Många vill alltså träffa konsumentvägledarna öga mot öga, en möjlighet som Erica Embretsen Almer vill värna.

– Ibland kan det vara språket som är bekymmersamt, andra är inte bekväma med att använda internet eller ringa för att få svar, säger hon.

Annons