Annons
Vidare till gd.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Att de inte inser vilken dålig reklam de gör för sin verksamhet

Ska barn med dyslexi och andra språkstörningar behöva söka sig till privata skolor för att få det extra stöd – i detta fall en inläsningstjänst – som de har rätt till men som den kommunala skolan inte vill betala för? Det frågade en ledsen kämpande förälder nyligen i en GD-insändare.

En ansvarig från Utbildning Gävle berättade i sitt svar på samma sida om reglerna för kommunala skolor i sådana fall. Det handlar om utredning, värdering av individuella behov, program för talsyntes och rättstavning, digitala läromedel med mera.

Men det var ju inte ett svar på frågan utan enbart uppgifter som föräldern rimligen var väl medveten om. Det var ett icke-svar, gav noll vägledning.

Föräldern, som tyckte sig kämpa i motvind, undrade inte vad det står i grundlagen. Hen ville ju veta hur man kan gå tillväga när reglerna inte tillämpas på ett accepterbart sätt. ”När till och med skolan säger att det är dåligt av kommunen att inte tillhandahålla denna tjänst, då är det väl något fel!”

Metoden är vanlig, inte minst bland politiker: Undvik att svara på en besvärande fråga, se till att komma lindrigt undan, prata om något annat! Kommunala och statliga tjänstemän, näringslivsföreträdare och andra har lärt sig hur man, genom att nonsensbabbla på, slingrar sig undan pinsamma spörsmål. Vi hör dessa språkrör dagligen i radio och TV.

Ett annat, ännu fegare, undvikande agerande är det lika vanliga: att inte besvara sådana insändare.

Några dagar efter goddag-yxskaft-svaret till den bekymrade föräldern vände sig en psykiatripatient till insändarsidan med sitt problem; det handlade om behovet av läkarvård. I det samtidigt publicerade svaret från två namngivna representanter för psykiatrisk vård visades däremot god vilja: ”Vi träffar dig gärna för att samtala vidare och besvara fler funderingar.” Så kan man i bästa fall komma fram till en lösning.

Det är förvånande att de representanter för en verksamhet, som kanske ifrågasätts i en insändare, inte inser vilken dålig reklam de gör för sig själva och sin verksamhet med nonsenssvar eller inget svar alls.

Att de inte insett att inte bara den som frågar utan också andra i läsekretsen kan vara berörda av svaret. Att de inte insett vilken goodwill- och marknadsföringschans de har – och missar – med informativa och klargörande svar.

Det finns lärdom att hämta från en tonåring som inte väjer för klarspråk. ”Våra kejsare är nakna, varenda en”, sa Greta Thunberg i radion på midsommardagen. Det handlade förstås då om en avsevärt större fråga, men principen är densamma på vår lokala lilla nivå i vår lilla del av världen. ”Vårt samhälle är ett enda stort nudistparty.”

Barbro Sollbe

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare