Annons
Vidare till gd.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Att hålla avstånd är en omöjlig ekvation i förskolan

Folkhälsomyndighetens rekommendationer är tydliga: Håll avstånd, hosta och nys i armvecket och tvätta händerna ofta. Har du minsta symptom så ska du stanna hemma.

På mataffärer tejpas linjer på golv som påminnelse att hålla avstånd och kassapersonal sitter bakom skyddsglas. Vårdpersonal har skyddskläder och munskydd. Många arbetar hemifrån, gymnasier och högskolor distansundervisar. Anpassningar nödvändiga i kampen mot pandemin.

Fysisk distansering, att hålla avstånd, en omöjlig ekvation i förskolan. Förskolebarn behöver närhet. Där finns vi pedagoger, utan skydd, för barnens skull. Vi har förlagt större delen av vår verksamhet utomhus, allt för att minska på våra dagliga kontakter med andra vuxna.

Att rengöra leksaker varje dag har vi inte möjlighet till. Verksamheten ska fortsätta som vanligt men under anpassad form med knappa resurser.

Är det då rimligt att barn till korttidspermitterade vårdnadshavare har rätt att vistas på förskolan heltid? Permittering innebär att anställning upphör och vårt regelverk säger att barn till vårdnadshavare som inte har anställning har rätt till förskola 25 timmar i veckan.

Är det rimligt att vårdnadshavare som är hemma med förkylningssymptom kommer och lämnar/hämtar barn på förskolan? Borde inte de följa FHM:s rekommendation och stanna hemma?

Som pedagog har jag rätt att skicka hem barn med dessa symptom, men ska alltså möta sjuka föräldrar på förskolans gård. Reglerna kring magsjuka är hårdare. Förskolan värderas lågt trots vår viktiga funktion.

Fundersam pedagog

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare