Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Insändare: Bättre att vi börjar nu, man kan inte förhandla med klimatet

Annons

Svar till signaturen DDT: DDT har rätt i att många priser kommer att stiga om transporter blir dyrare. Det är därför jag föreslår att hela intäkten från koldioxidavgiften ska delas ut till befolkningen.

Jag är övertygad om att en stigande avgift på bränslen kommer att minska förbrukningen. Det är även 27 ekonomipristagare och ett stort antal andra ekonomer som uttalat stöd för en koldioxidavgift (se The Wall Street Journal, 17 januari).

DDT frågar hur samhället ska fungera utan transporter. Jag vill inte ta bort transporterna, men jag vill få bort koldioxidutsläppen. Det kommer att leda till stora förändringar i samhället, men det är bättre att vi inleder dem under ordnade former och undviker ännu större miljöskador än tvingas till det senare. Man kan inte förhandla med klimatet.

Jag kan rekommendera Klimatpolitiska rådets årsrapport 2019. Där konstateras att "Med nuvarande förutsättningar och beslut kommer transportsektorn bara att nå halvvägs till målet att minska utsläppen med minst 70 procent till 2030."

För att nå målet behöver vi "begränsa efterfrågan på transporter och flytta över transporter till mer effektiva transportmedel". Potentialen för utsläppsminskningar är stor, enligt Trafikverket, men för att det ska ske något behövs styrmedel. En stigande koldioxidavgift är effektivt styrmedel som dessutom är rättvist och tack vare den direkta utdelningen kan införas snabbt.

Henrik Petrén

Klimatsvaret

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare
Annons