Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Insändare: Bilen är vår arbetsplats och skrikandet kan vara oerhört högt

Annons

Jasminabjorklund skriver att en kund blev kränkt när föraren av färdtjänstbilen inte ville ha kunden i bilen på grund av att kunden ofta skriker mycket högt. Då menar jag av erfarenhet verkligen oerhört högt.

Bilen är vår arbetsplats med en mycket liten kupé där vi som kör får kundens vrål rakt i örat bakifrån.

Vi som har färdtjänstbilen som arbetsplats ska inte behöva använda hörselskydd utan ledsagare måste ha ansvaret för att få kunden tyst. Kan ledsagaren inte det får de åka i ledsagarens egen bil eller boendets tjänstebil i stället.

Har själv vägrat ha en kund i bilen som alltid, oavsett vem som kör vrålade oerhört genomträngande under de 20 minuter färden från hemmet till skolan tog.

Första gången jag skjutsade kunden så stod jag ut halvvägs, sedan stannade jag och ringde X-trafik och sedan kundens föräldrar som fick komma och hämta efter vägen. Vägrade sedan att ha den kunden i bilen något mer.

Du, Jasminabjorklund – tänk på att den som kör är en annan människa som kanske blir "kränkt" av att ha en vrålande person intill sina öron.

Föraren kan dessutom ha hörselproblem som förvärras eller orsakar smärtor av skrikande intill sina öron. Detta problem är helt upp till boendets personal att lösa, det finns antagligen mediciner som hjälper.

Förare inom färdtjänsten

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare
Annons