Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Bit huvudet av skammen och kasta utredningen om Sandvikens skolor

Annons

Öppet brev till de förtroendevalda i Sandvikens Kommun: Jag uppmanar alla med uppdrag i Sandvikens kommunfullmäktige, kommunstyrelse och kunskapsnämnd och andra att gå in på denna adress: https://pedagogiskamagasinet.se/stora-vs-sma-skolor/.

Där kan man läsa Åsa Morbergs, docent, forskare och lärare vid Högskolan i Gävle med mera, debattartikel ”Stora vs små skolor”. Åsa Morberg är en auktoritet i skolfrågor. I artikeln sågar hon den så kallade ”Skola 2025 – utredningen” som kommunen hänvisar till.

Hon bevisar att ”utredningen” i stort är genomförd på ett undermåligt sätt och är en inlaga för att motivera centralisering av bland annat högstadieklasserna till en central storskola i Sandviken. Hon visar också att i ”utredningen” fabriceras osanningar om vetenskapliga rön och att utredarna saknar den forskarkompetens som borde krävas.

Jag citerar hennes sammanfattning av artikeln:

”Trenden att satsa på stora skolor i centralorter och lägga ned skolor i ytterområden är ett stort misstag. Det är absolut inte skolans storlek som ensam avgör undervisningens kvalitet. Det är förödande för landsbygden att förlora sin skola. Trenden går åt motsatt håll i USA. Inga entydiga forskningsresultat finns, som i dag kan legitimera nedläggning av små skolor och etablering av stora skolor. Stora skolor är inte attraktivare arbetsplatser för behöriga lärare än små skolor. De höga löner som erbjuds i stora skolor på centralorter, kan naturligtvis erbjudas även lärare som väljer de små skolorna. Att belägga förslag om en enda stor högstadieskola, som Sandvikens kommun gjort, handlar om vilka urval som görs av tidigare forskning och vilka forskningsresultat som lyfts fram. Huvudmän kan i stort sett välja forskningsresultat och välja bort forskningsresultat så att det huvudmännen för fram ser väl underbyggt ut. Granska kritiskt och studera referenser.”

I mina tidigare artiklar om skolutredningen samt ovan refererade artikel konstaterar jag att de styrande i kommunen tyvärr inte har skaffat sig de kunskaper som krävs för skolfrågan. De har låtit sig luras till att tro på ”utredningen”. Bit huvudet av skammen, förkasta ”utredningen”. Börja om och visa att ni kanske besitter någon form av kompetens för att leda kommunens verksamhet!

Olov Göransson

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare