Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Insändare: Det är många missförstånd och felaktigheter kring elbilar

Annons

På sistone har jag läst många insändare med direkt felaktiga påståenden om elbilar. Som elbilsägare får jag också ofta frågor kring laddning.

Ett vanligt feltänk är att man ska åka någonstans för att "tanka" vid en snabbladdare. Detta gör de flesta bara vid långresor, majoriteten av laddningen sker hemma eller där man har bilen parkerad. Och då laddar man oftast med låg effekt.

Signaturen "Inga fula vindgeneratorer" skrev en del märkliga siffror i sin insändare 4/8. Hur många volt batteriet är på är i sammanhanget helt ointressant. Om Gävles bilister skulle ladda med 100 kW (snabbladdare) sex timmar per dag innebär det att man tankar 600 kWh. Min bil kommer minst 300 mil på det. Det blir tufft att köra dessa på 18 timmar. Måste snitta 170 km/h mellan laddningarna...

"Det blir många kärnkraftverk" om alla Sveriges fem miljoner bilar byts till elbilar påstås det också. Sanningen är att det motsvarar cirka sju procent av dagens elförbrukning om alla fortsätter att köra som i dag.

Det är billigt, kan jag tycka för att bli av med oljeberoendet.

Bob42

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare
Annons