Annons
Vidare till gd.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Det effektivaste sättet är att sätta strålkastarljuset på vissa elever

Det är inte bara tomten som kommer till jul. Många barn och ungdomar får också ett kuvert med betyg från skolan. Precis som med julklapparna blir vissa glada för betygen, medan andra blir besvikna.

Varför blir då vissa elever och vårdnadshavare besvikna när de öppnar betygskuvertet? Det finns lika många förklaringar på detta, som det finns besvikna elever.

Lärande är ett samspel mellan lärare och elev. Detta påstående kan ses som en självklarhet, men är tyvärr inte det för vissa elever och vårdnadshavare. För att en elev ska lära sig vad som krävs för att uppnå kunskapskraven för olika betyg, kommer det inte räcka att vara närvarande på lektionen.

Givetvis är det läraren som bär ansvaret för att skapa en god lärmiljö med intressanta uppgifter och arbetssätt. Det är det vi lärare är utbildade för, och ständigt utvecklar oss i. Samtidigt spelar det ingen roll hur mycket vi anstränger oss, om eleven inte förstått att själva lärandet är ett samspel som kräver ansträngning från både lärare och elev.

Det är därför jag skulle vilja sticka ut hakan och påstå att det mest effektiva sättet att höja resultaten i den svenska grundskolan är att sätta strålkastarljuset på vissa av eleverna.

Jag menar då elever som har alla grundförutsättningar att klara skolan, men som utnyttjar lektionstiden ineffektivt. Min erfarenhet säger att det handlar om mellan 20 och 50 procent av eleverna i klasserna.

Det handlar om elever som smugglar med sig mobilen fast läraren står i dörren inför varje lektion och påminner om att den ska ligga i skåpet. Elever som är passiva under genomgångar och inte ställer frågor när de inte förstår. Elever som inte lämnar in uppgifter i tid eller alls, trots att de haft gott om lektionstid till att lösa uppgiften. Elever som säger till sin lärare: ”Nu har du gjort så att jag har fått ett F”.

I varje skola, i varje klass finns dessa elever sida vid sida med elever som verkligen ser sin egen roll i lärandet. Elever som lyckas, för att de förstått att lärande är ett samspel som kräver ömsesidig ansträngning.

Dessa två olika typer av elever kan ha växt upp som grannar och gått i samma klass upp till högstadiet, men trots det är attityden till skolan och lärande ändå så olika. Det finns nämligen inställningsrattar vi lärare inte har tillgång till, men som ändå påverkar resultaten i skolan.

Visst är vi lärare viktiga och har ett stort ansvar för hur eleverna lyckas i skolan, men vi är inte ensamma om att kunna påverka resultaten. Eleverna kommer att vara straffmyndiga innan de går ut grundskolan. I lagens mening kan de ställas till svars för sina handlingar i samhället.

Jag tror att vårdnadshavare, släktingar, politiker, media – ja hela samhället – måste hjälpa oss lärare att ställa dessa ungdomar till svars för sina handlingar i skolan. Annars gör vi dem en björntjänst.

Lyckas vi, kommer färre barn och ungdomar bli besvikna när de öppnar sitt betygskuvert och deras framtid kommer att se ljusare ut på många sätt.

Grundskolläraren

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare