Annons
Vidare till gd.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Det går väldigt fort mellan Maxim och Parkvägen...

Om man kör bil rakt igenom Söder från Maxim och till Parkvägen kan man köra väldigt fort. Det är 30 km i timmen som är tillåten, men så sakta är det ingen som kör.

Det är snarare 50-60 som gäller, men många kör 80-90 eller mer. Att man kan köra så fort mitt inne i staden beror på många saker. Om man startar vid Maxim och kör Brunnsgatan västerut börjar 30 km i timmen där. Det borde bilisterna upplysas om. Men skyltarna är felplacerade, de står tätt intill husväggarna, och därför syns de ej.

Så vi kör vi Brunnsgatan upp mot Kungsgatan, den här sträckan är bra att köra fort på. Inga farthinder och inga övergångsställen. Vi fortsätter till korsningen Luthergatan.

Där har man underlättat för bilisterna som kör fort och ska svänga in på Luthergatan norrut, man har gjort en lång svepande kurva av gatukorsningen, och i den kan man köra hur fort som helst, 80-90 är inga ovanligheter. Fortsätter man till Gustavsgatan finner man också en svepande kurva. Där har man målat två streck snett över korsningen.

Meningen är väl att man ska cykla eller gå mellan strecken, men vem vågar göra det med biltrafik från tre håll?

Sedan kommer man fram till Bergsgatan. Den är ju en riktig fartsträcka fram till Parkvägen.

Samhällsbyggnad gick i höstas ut med att man ska göra säkra skolvägar på Söder. Men vad bra var min första tanke. Det kan ju underlätta för oss alla åldringar som bor här.

Men det blev inte så mycket av med det där. Man valde att satsa pengarna på andra saker. Vad som hände var att man byggde om Kaserngatan för att bussarna skulle kunna köra en-två minuter fortare ned till rådhuset. Man trodde fler skulle åka buss om man minskade restiden.

Sedan har vi Sofiagatan som nog är en av Gävles minst trafikerade gator. Där blev det ny asfalt och två övergångsställen med trafikhinder ganska nära varandra (cirka 30 meter). Vilka ska använda dessa övergångsställen?

På hela sträckan från Maxim till Parkvägen är det två övergångsställen och inga trafikhinder. Ett av övergångsställena är ett fåtal meter från trafikljusen i korsningen mot Kungsgatan. Vallbacksskolan där det går cirka 500-600 elever fick ingen säker skolväg.

Söderbo

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare