Annons
Vidare till gd.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Det måste gå att ordna bättre hygien för hemtjänstpersonalen

I dessa coronatider har det framkommit en hel del om arbetsvillkoren inom hemtjänst och övrig äldreomsorg. Många olika personer besöker de äldre, sköra hemtjänst-kunderna. Omvårdnadspersonalen har mestadels ett mycket pressat tidschema.

Det har på sistone framkommit en hel del om behovet av ökad kunskap om basala hygienrutiner. Nu krävs också utökad kunskap om skyddsutrustning samt i vilken ordningsföljd denna ska tas på och av för att minska risk för smittspridning och skydda sig själv mot smitta. Instruktioner om detta har också getts på flera ställen viket är gott och väl.

En aspekt som man inte hittills har hört något om är den fysiska miljön i kundernas/patienternas bostäder. I mitt arbete inom hemsjukvård har jag besökt många bostäder. De flesta har entréer/hallar som är trånga och fyllda med allt som finns i en hall hos de flesta. Ytterkläder, skor, klädhyllor, ibland någon byrå, pall etcetera. I denna miljö är hemtjänstpersonal tvungna att rusta sig med skyddsutrustning hos covid-19-sjuka personer.

Jag har sett några olika hallar hos covid-19-sjuka personer. Där har funnits utrustning att tillgå, men det mesta har legat huller om buller. Kartonger med handskar, förkläden, munskydd, handsprit, har legat utspridda på byrå och matbord, uppblandat med visir lite här och där, som flera personer använder.

På ett annat ställe har allt stått på golvet. Rena produkter ganska nära öppna soppåsar med förbrukat skydds-material, eftersom där inte fanns någon annan yta än golvet att tillgå.

En enkel anpassning med till exempel en rullvagn eller dylikt för rena produkter med ordentligt avstånd till sophink/tramphink med lock, för orent förbrukat material skulle kunna göra stor skillnad.

Jag skriver inte detta för att kritisera hemtjänstpersonal som kämpar på och måste stressa vidare från en kund till en annan.

Mitt förslag är att olika hemtjänstfirmor, privata såväl som kommunala, skulle investera i dylik förvaringsutrustning hos kunder med stort omvårdnadsbehov. En relativt enkel åtgärd för att förbättra hemtjänstpersonalens arbetsmiljö och minska risken att bli smittad.

Risken att föra runt smitta mellan olika kunder skulle också minska. Behovet finns i synnerhet hos covid-19-sjuka men även hos andra kunder med ett stort omvårdnadsbehov. Det finns flera olika smittor som kan spridas vidare.

Tyvärr blev det hittills inget av den avdelning för covid-19-vård i kommunens regi som utlovades. Välfärd Gävle planerar också framöver av besparingsskäl, att stänga ned de befintliga korttidsavdelningar som finns i Gävle.

Därefter måste alla personer med stort omvårdnadsbehov vårdas i hemmen. Hemmen har många fördelar, men den fysiska miljön är sällan optimal för att bedriva avancerad sjukvård och omfattande omvårdnad.

Konkret förslag

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare