Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Det var tre köer och sammanlagt sex timmars väntan på en tid hos familjeläkarjouren

Annons

Jag har en liknande upplevelse som "Yvette A" som skrev insändaren "En otrolig historia – vad händer på akutmottagningen i Gävle?"

Jag har två gånger det senaste åren uppsökt akuten på grund av olika sjukdomstillstånd och haft ungefär samma upplevelse båda gångerna.

Den första gången förra året så ringde vi 1177 (telefonkö 45 minuter) och blev rekommenderade att uppsöka familjeläkarjouren eftersom tillståndet kunde försämras om vi väntade till nästkommande vardag.

Sagt och gjort, upp på akuten och tog en nummerlapp, det dröjde cirka två timmar innan vi fick komma in i båset för att granskas. Jo precis så känns det, även om ni har vänt stolarna åt andra hållet i väntrummet så känner man sig uttittad både från personal och övriga patienter (patientsekretess?)

Jag blev i alla fall "godkänd" för att få en tid på familjeläkarjouren tre timmar senare. Japp, det var tre köer och sammanlagt sex timmars väntetid, en väntan som jag mycket bättre kunnat ha hemma i min egen säng.

I stället ska jag med lunginflammation tvingas sitta i ett väntrum helt i onödan eftersom jag lika gärna hade kunnat få en tid till familjeläkarjouren från 1177.

Ni pratar ju mycket i Region Gävleborg om att patienten ska vara i centrum, alla ni tre verksamhetschefer som svarade på insändaren har väl åkt ända till USA för att lära er det.

Är det här verkligen det ni menar "ert gemensamma ansvar för er gemensamma patient"?

Er gemensamma patient

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare