Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Insändare: Dra järnvägen parallellt med E4 från Älvkarleö och norrut

Annons

Lars Torsten Erikssons artikel (GD Kultur 11/9) om nya sträckningen av järnvägen får ses som en ögonöppnare. Tittar man på kartan (inte GPS utan en karta) ser man att det mest sunda vore att bygga järnvägen parallellt med E4 från Dalälven vid Älvkarleö station och norrut.

Den kan dras vidare norrut, fortfarande parallellt med E4, upp till i höjd med Bergby, hela vägen genom obebott område, med en tre-fyra kilometer lång tunnel under Valboåsen, Gavleån, Bleke och nuvarande järnväg.

Nya Gävle central byggs ungefär vid Gävle bro på sydvästra sidan det vill säga på övningsfältet, En ny godsterminal kan byggas utan att inkräkta på någon permanent bebyggelse på övningsfältet.

Spår från Gävle-Dala-spåret dras från nuvarande sträckning från ungefär Lunds station i Valbo snett över mot det före detta övningsfältet vid Backa i Valbo, också med en tunnel under ån och åsen. Resten av GDJ-spåret mot Hagaström och Lexe kan därvid rivas upp!

Spår till Korsnäsfabriken och Kastet kan dras från det befintliga spåret från Skutskärsverken eller från Furuvik.

Till och med det nya spåret från Näringen till hamnen kan med fördel slopas då industrispåret från Skutskär kan förlängas via en bro från före detta hamnen på Granudden eller från Fliskär till Fredriksskans.

Tänk efter före

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare