Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Insändare: En otrolig historia – vad händer på akutmottagningen i Gävle?

Annons

Det här är en otrolig historia om akutmottagningen på Gävle sjukhus. Det hela börjar med att undertecknad får utslag på torsdag kväll. Utslagen gör riktigt ont.

På lördag morgon ringer jag 1177 för att få råd. Väntar i telefonkö cirka en timme, okej för min del. Diagnos: Troligen bältros, behöver få ett läkemedel, antiviralt medel, för att stoppa tillväxten av ”mitt" virus.

Medicinen ska tas inom ett visst antal timmar efter att utslagen har dykt upp. Enligt personalen på 1177 måste jag ta mig till akutmottagningen, Gävle sjukhus för att få en tid hos familjeläkarjouren (ingång 15).

Anländer till akutmottagningen i tron om att få en lapp med tiden. Men döm om min förvåning, när en sjuksköterska bakom glasdisken säger ”Ta en nummerlapp och vänta på din tur”.

Väntrummet är fyllt till cirka två tredjedelar, gråtande barn, medelålders, riktigt gamla och tonåringar, alla väntar på sin tur. Bland annat en pojke i tioårsåldern, som troligen har brutit nyckelbenet eller om axeln har hoppat ur led. Han har väldigt ont. Det är nummer 196 när jag anländer och jag får nr 204 (du kan göra fyra val vid entrén, turordningslapp för barn, vuxen, bröstsmärtor eller... minns inte fjärde alternativet)

Två timmar och 15 minuter efter ankomst får jag prata med sjuksköterskan bakom glasdisken. Väntrummet är nu fullt.

Jag säger mitt personnummer och så ber hon mig berätta varför jag är där. Önskar få en tid hos familjeläkarjouren svarar jag. Nej, först måste du berätta varför du är här, svarar hon.

Jag ber henne läsa det jag berättat för personalen på 1177. Hon svarar: Vi har inte samma datasystem, du måste ta allt från början. Jag tror hon skojar, ska vi ta upp tid med att dra allting igen?

Till slut får jag en tid hos familjeläkarjouren två timmar senare på eftermiddagen. Jag gissar är att hälften av dem i väntrummet, precis som jag, behövde få en tid hos familjeläkarjouren.

Nu undrar jag – vad är det här? Hur är det möjligt att Region Gävleborg slösar med våra skattepengar på det här viset?

Varför kan jag inte få en tid hos familjeläkarjouren när jag pratar med dem på 1177?

Vilket förfärligt slöseri med tid och personal och tänk på alla de i väntrummet som verkligen behöver läkarvård omgående på akuten. De får lida i timmar för att en del av oss ska få en läkartid på familjeläkarjouren.

Till saken hör att när jag kliver in på familjeläkarjouren 15 minuter före utsatt tid, hämtar sjuksköterskan ”min" läkare och jag är undersökt och klar inom tio minuter. Det kallar jag för effektivitet!

Det är lugnt och stilla på familjeläkarjouren, en patient väntar på sin tur. I efterhand har andra berättat för mig att familjeläkarjouren tidigare låg vid Södertull och att personal på 1177 kunde boka en läkartid där.

Vad har hänt? En normalbegåvad person inser snabbt att det här fungerar inte optimalt. Vem/vilka ansvarar för detta idiotiska upplägg?

Yvette A

Svar direkt: Betydligt fler patienter än förut kommer till rätt vårdnivå

För det första vill vi beklaga din upplevelse av ditt besök i vårt akutflöde.

Familjeläkarjouren flyttade från Södertull till sjukhusområdet i november 2015. I samband med detta gjordes ett omfattande arbete för att öka patientsäkerheten när man söker vård på akutmottagningen eller familjeläkarjouren.

Detta arbete resulterade i att vi införde en så kallad ”spot check” (spot=punkt, check=kontroll) det vill säga att man träffar en vårdgivare öga mot öga för att prioritera rätt. Detta oavsett om man ringt 1177 i förväg eller inte.

Vi valde detta förhållningssätt eftersom det ger så väldigt mycket mer i bedömningen av hur sjuk en person är jämfört med att endast tala på telefon. Vi kan därmed sortera fler patienter rätt direkt – till hälsocentralen dagen efter, till läkare eller sjuksköterska på familjeläkarjouren eller akutmottagningen beroende av hur snabbt man måste omhändertas.

Många gånger räcker det också med att få egenvårdsråd. Detta arbetssätt kan ibland verka ologiskt men har visat sig framgångsrikt – betydligt fler patienter än förut kommer till rätt vårdnivå på en gång och de sjukaste patienterna får ett bättre och säkrare omhändertagande.

Vår övertygelse är också att detta arbetssätt som fått uppmärksamhet ute i övriga Vårdsverige snarast sparar våra skattepengar även om inte det varit målet.

Än en gång beklagar vi att du upplevt ditt besök som frustrerande och vill du veta mer om hur detta fungerar och resultat av arbetssättet är du välkommen att höra av till någon oss direkt via växeln, 026-15 40 00.

Susanna Björklund

verksamhetschef primärvården Gävle

Jörgen Tranevik

verksamhetschef 1177 Vårdguiden på telefon samt primärvården västra Gästrikland

Peter Sund

verksamhetschef ambulans och akut

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare
Annons