Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Får pojkar lägre betyg på grund av kön?

Annons

Hur är det med jämställdheten i skolan? Pojkar är den svenska skolans förlorare på många sätt. De får ofta lägre slutbetyg än vad de presterat på nationella prov.

SVT granskade för några år sedan resultaten på nationella prov kopplat mot betyg. De fann att, i matematik fick 33 procent av flickorna i grundskolan årskurs nio högre slutbetyg än provresultatet, mot bara 24 procent av pojkarna. Tendensen går igen i svenska och engelska.

På gymnasiet var det ännu vanligare. Av flickorna fick nästan hälften – 47 procent – högre betyg i kurs 2A i matte, än de presterade på nationella prov. För pojkarna var siffran 33 procent.

Flickor har lättare att göra sig själva rättvisa i skolsystemet, de har lättare att visa vad de kan. Men det är inte så att flickor är smartare än pojkar, det är inte okej att de får högre betyg för samma kunskaper.

Det finns en tro att elever som sköter sig blir mer omtyckta av lärarna och får högre betyg den vägen – och så ska det inte vara. Nej, flit och bemötande ska inte ingå i ett kunskapsbetyg. När det kommer till slutbetyg, finns alltid risk att man låter personliga sympatier och elevens uppträdande spela in.

Det är viktigt att skolan uppmuntrar pojkarna att inta positioner som låter dem vara vetgiriga och ambitiösa i skolan. Men pojkarna måste också få de betyg de förtjänar.

Anders Jansson Gladh

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare