Annons
Vidare till gd.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Fartgupp ingen lösning – trafikljus och övergångsställen räddar liv

Hallå alla ni som är delaktiga i planeringen av trafiken i Gävle! Nu är ju fokus (men tyvärr för sent) på korsningen Murmästargatan-Skogmursvägen-Vinddraget där två barn, som för snabbt ville hem efter skolan, blev påkörda.

För att förstå trafikproblemet i den korsningen måste ni planerare ta er dit vardagar klockan 7.00-10.00 och 15.00-18.00 så ni får en inblick i situationen.

Några ”gupp” är absolut ingen lösning. I söndags.12.00 passerade ett antal bilar längs Skogmursvägen i en hastighet som långt översteg 60 km i timmen, trots uppsatta skyltar med 30 km. Trafikljus med övergångsställen är det enda som i längden räddar liv där.

Vem tar ansvar?

Höjersdalsbo

Svar direkt: Ett övergångsställe är en framkomlighetsåtgärd för fotgängare. För att övergångsstället ska vara trafiksäkert så ska det hastighetssäkras med gupp/busskudde för att ta ner biltrafikens hastighet till under 30 km/tim. Övergångsställe i kombination med trafikljus är en relativt trafiksäker åtgärd, men är inte lika säkert som ett gupp eftersom det inte är något som hindrar biltrafiken från att hålla högre hastigheter. Skulle vi ha ett trafikljus vid Skogmursvägen och en fotgängare går mot rött då är det sannolikt så att biltrafik håller högre hastighet än 30 km/tim och därmed är risken högre att en olycka resulterar i allvarlig utgång.

Att skylta om till 30 km/tim räcker givetvis inte, men det är den åtgärd vi kan göra just nu. I början av året kommer en förstudie genomföras för att titta på vad kan vi göra på kort och lång sikt för att öka trafiksäkerheten.

Livsmiljö Gävle Gävle kommun

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare