Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Felskrivningen när vi bokade resan kostade oss 189 kronor per bokstav...

Annons

Jag bokade en semesterresa för mig och min fru på Tuis hemsida. Fyllde i alla data på hemsidan inklusive namn, vi har samma efternamn, och respektive personnummer. Fick efter nån minut hem bokningsbekräftelsen via mejl.

Ser på den att min frus namn av misstag står både som resenär 1 och resenär 2. Ringer till kundtjänst och får besked att det är mitt personnummer men min frus namn som är inskrivet som resenär 1 och samma namn men min frus personnummer som resenär 2.

Kundtjänst tror att det kommer att kosta 500 kronor att skriva in mitt namn i stället för min frus som resenär 1.

Nästa morgon får vi meddelande att flygbolaget, Norwegian, kräver ytterligare 1 700 kronor för att ändra namnet. Att avboka innebär att vi förlorar 11 250 som är den ej återbetalningsbara anmälningsavgiften.

Efter lång tid i telefonkö, lyckas vi få kontakt med Tui som motvilligt, men ändå, vilket jag är tacksam för, återbetalar Tui:s kostnad om 500 kronor. Han förklarar att de inte kan göra nåt åt Norwegians 1 700 kronor. Vi kontaktar även dessa, och de säger att de inte kan göra något eftersom resan inte bokats av dem. De hänvisar till researrangören, det vill säga Tui.

Summan av kardemumman: Kolla detaljerna noggrant när du bokar själv via internet. Svårt och dyrt att korrigera efteråt.

Fick betala 1 700 kronor för att ändra namnet, det vill säga 189 kronor per bokstav.

Inte så lätt boka resa

Svar direkt: Att justera namn innebär en kostnad antingen hos oss eller våra partners

Vi kan inte kommentera enskilda ärenden. Men vårt mål är alltid att våra kunder ska ha en bra upplevelse från det att man sätter sig vid datorn och börjar söka efter sin drömresa till dess man kommer hem igen, med nya minnen för livet. Vi försöker alltid göra det där lilla extra för våra kunder, till exempel om något blir fel.

Det är viktigt att man fyller i rätt uppgifter när man bokar sin resa, att justera namn eller personnummer innebär ofta en kostnad, hos oss eller någon av våra partners. Så precis som insändaren säger, dubbelkolla att informationen stämmer innan ni klickar hem er nästa drömresa.

Med vänlig hälsning

Adam Györki

Tui

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare