Annons
Vidare till gd.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Gävle Teater uppträder oförskämt och tar mina pengar

Jag ville se en föreställning på Gävle Teater den 21 mars och köpte därför två biljetter till denna. Men föreställningen inställdes och teatern meddelade då att inga återköp kommer att göras men att föreställningen flyttas fram och att biljetterna skall gälla till denna.

På Konsumentverkets hemsida kan man läsa detta:

"Om arrangören själv har ställt in konserten ska du kunna få tillbaka pengarna för själva konsertbiljetten. Detta gäller även vid andra typer av evenemang, exempelvis teaterföreställningar."

Nu har teatern meddelat mig att föreställningen skall genomföras den 25 november men de upprepat att inga återköp kommer att göras.

I mejlet skriver man dessutom följande:

"Om ni inte kan gå på nytt datum så rekommenderar vi att ni försöker sälja er biljett eller kanske ge bort till någon vän, kollega eller liknande."

Denna uppmaning är synnerligen oförskämd!

I dagsläget vet jag naturligtvis inte om jag kan gå på teatern den 25 november. Men om jag får tillbaka pengarna för mina redan köpta biljetter kan jag naturligtvis köpa nya den dag jag vet att jag kan göra detta.

Varför rättar sig inte Gävle Teater efter Konsumentverket?

Vilken motivering har de för detta?

Upprörd teaterbesökare

Svar direkt: Vi kan försöka sälja biljetterna åt dig

Hej. Vi vill börja med att beklaga det läge som vi nu befinner oss i med inställda eller flyttade föreställningar på grund av coronaviruset.

Gävle Teater har ställt in gästspel på begäran av artisten/arrangören och vidareförmedlat deras information om biljettköp.

I det här fallet handlar det om föreställningen ”Guran, Nyberg & Nord – En hyllning till Björn Afzelius" som inte är inställd men flyttad till den 25 november på begäran av arrangören/artistens representant.

De flesta av biljettköparna väljer att behålla sin biljett till det nya datumet, men självklart kan det vara så att du inte vet om du har möjlighet att se föreställningen då.

Det vi på Gävle Teater kan göra för att hjälpa dig är att försöka sälja biljetterna åt dig om du lämnar in dem till vår biljettkassa. I övrigt ber vi att få hänvisa till artistens representant MT Live AB för mer information.

Vi ser nu fram emot en förhoppningsvis välfylld föreställningshöst på Gävle Teater.

Med vänliga hälsningar

Gävle Teaterförening

Jonas Elverstig

intendent

AnnaKarin Johansson

biljettansvarig

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare