Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Har det kostat 15 miljoner? Det är en grov underdrift

Annons

Jörgen Edsvik och Lars Wedlin hävdar i en artikel att den spruckna affären gällande Rörberg har kostat Gävles skattebetalare 15 miljoner kronor. Detta är en grov underdrift.

De nämner till exempel inte kostnaden för att flytta räddningstjänsten och dess övningsplats till ny plats med nya byggnader. Kostnad förstudie/projektering tio miljoner. Kostnad flytt/nybyggnation 62 miljoner. Om flygplatsen får vara kvar finns heller inget behov av att flytta räddningsstationen.

Ett annat exempel är den nya helikopterplattan med tankanläggning vid Tolvfors för polis-, ambulans- och räddningshelikoptrar (som tidigare kunde tanka på Rörberg). Kompetenta och erfarna entreprenörer säger att detta bygge kommer att kosta åtta-tio miljoner i stället för de av kommunen budgeterade fyra miljonerna.

Summerar man ovanstående kostnader närmar man sig cirka 100 miljoner i stället för 15 miljoner. Ytterligare kostnader är: Uteblivna årliga skatteintäkter från företag/anställda som tvingats lämna flygplatsen (Wermlandsflyg, Lantmäteriet), eventuell marksanering (för brandsläckskum-PFAS) 40 miljoner, eventuell bortgrävning av all asfalt (på grund av stenkolstjära) samt frakt och deponi 150 miljoner.

De två sistnämnda punkterna menar Gävle kommun är köparens ansvar. Politiker och tjänstemän på Gävle kommun tycks leva i tron att någon ändå vill betala fullt pris för marken.

Så vad har Gävles och Gävleborgs invånare fått för dessa 100-290 miljoner?

Man har sett till att inga ambulansflygplan längre kan landa i närheten av regionsjukhuset eller överhuvudtaget inom Gävleborgs län för att hämta patienter/organ, samtidigt som Region Gävleborg köper nya ambulansflygplan för 700 miljoner.

Man kommer (när den väl är klar) få en ny helikopterplatta där helikoptrar kan landa och tanka, men numera enbart vid bra väder. Sjukhus plattan kan heller inte användas vid dåligt väder.

Räddnings-, sök- och ambulanshelikoptrar samt ambulansflygplan och vattenbombare har fått väsentligt reducerad aktionstid och effektivitet eftersom de inte längre kan tanka någonstans inom Gävleborgs län.

Man har även sett till att kraftigt försämra möjligheten till skogsbrandbevakning, havsövervakning, kontroll av skador efter stormar med mera samt även eliminerat pilotutbildningen för dessa samhällsnyttiga funktioner i länet.

För dessa pengar så hade man i stället kunnat genomföra nödvändiga investeringar och driva flygplatsen i 15-50 år (till gagn för alla invånare inom Gävleborg) samt även haft en del pengar över. Politiker ta ert ansvar och låt flygplatsen leva!

Daniel Färnstrand

beredskapgavleborg.se

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare