Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Hur är det möjligt att få en mopedbil att gå så fort att omkörning är möjlig?

Annons

Jag färdades bakom en mopedbil på måndagskvällen den 29 juli på Västerbågen-Bergsgatan (50 km/tim-sträcka) i Gävle. Det gick undan i mopedbilens maximala 45 km/tim, även över fartguppen vid Fridhemsskolan och i Olsbackagårdskurvan.

En ganska vinglig färd. Gissningsvis fipplade föraren med mobiltelefonen och var ouppmärksam på vad som hände framöver.

I den skymda kurvan på Bergsgatan blir det plötsligt möte med en annan mopedbil, en mopedbil som håller på med en omkörning av två bilar! Frontalkrocken mellan mopedbilarna ser oundviklig ut, men undviks med några decimeters marginal genom att den mötande mopedbilen snävt hinner svänga in precis framför bilarna.

Tre frågor man snabbt ställer sig i denna situation:

Vad har föraren i den mötande mopedbilen erhållit för trafikutbildning och vad har hen för förmåga att överhuvudtaget ta till sig sådan?

Hur är det tekniskt möjligt att få upp en mopedbil i en sådan hastighet att omkörning är möjlig?

Varför sitter det föräldrar hemma i sina trädgårdar i Olsbacka med omnejd och synbarligen önskar se sina barn skadade?

Om man lite ovetenskapligt lägger ihop en hastighet på minst 60 km/tim för den omkörande mopedbilen med en på 50 km/tim för ett tungt fordon som en buss kan man få en hastighetsförändring av mopedbilen på i storleksordningen 110 km/tim, det vill säga motorvägshastighet.

Vad som i sådana hastigheter kan hända med innehållet i en ”papplåda” överlåter jag till er kära läsare, inklusive föräldrar som tillåter trimmade mopedbilar, att dra egna slutsatser om.

Dan Norin

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare