Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Hur ska vi orka i förskolan – nu i dessa coronatider?

Annons

Förskolepersonal signalerar och signalerar om att barngrupperna är för stora. Vi täcker dagarna, vi är tre pedagoger per avdelning. Det innebär en kommer vid 09-09:30, en går hem runt 14 en jobbar mellantid. Vi ska också hinna ta ut en lunchrast på 30 minuter.

Under större delen av dagen är vi två pedagoger. Vi ska förutom att ha en pedagogisk verksamhet, dokumentera verksamheten, dokumentera barns utveckling, jobba mot mål, delta i olika nätverk, svara i telefon, städa, duka, diska, plocka ur och i torkskåp.

Vi ska ha samtal med föräldrar, specialpedagoger, anpassa verksamheten, vara flexibla, hjälpa till på annan avdelning, beställa vikarier, beställa material till förskolan även förbrukning såsom tvål, toalett papper etc, byta blöjor, lägga barn, hämta och plocka ihop mellanmål, vara ute varje dag då barnen ska kläs på och av.

Vi ska träna speciellt med barn med särskilda behov, stimulera språkutveckling, hållbar utveckling, skapa, pyssla, ge barnen eget inflytande, jobba med naturkunskap, träna fin och grovmotorik, sjunga, ramsa, drama, leka med mera.

Vi ska hinna säga några ord om barnets dag till föräldrar, ha koll på barnens ofta omärkta kläder, slänga sopor, ha personalmöten en gång i veckan kvällstid, plocka undan saker åt lokalvårdare, lyfta stolar, flytta leksaker etc.

Nu är många pedagoger hemma. Vi hjälps åt, ändrar arbetstider, flyttar barn och personal mellan avdelningarna. Barn som har föräldrar hemma med till exempel småsyskon, ledig vecka, utan jobb kommer och lämnar i coronatider. Hur ska vi orka?

Pedagog på förskola

Mer läsning om coronaviruset

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare