Annons
Vidare till gd.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Informationen kring klassombildningen har varit mycket bristfällig

Den 20 maj fick eleverna i årskurs 3a, b och c veta av lärarna på Ludvigsbergsskolan i Valbo att man skulle ombilda klasser inför åk 4. Informationen om orsaken var otydlig och bristande, men orsaken är för att eleverna ska nå målen i större utsträckning heter det......

Att skolan tog ett sådant beslut om att ombilda klasser, för att lösa ett problem som dom har kan jag inte acceptera. Jag ifrågasätter syftet med ombildningar, på vilka grunder beslutet baseras och hur processen hanteras.

Skolan ska ständigt arbeta för att förebygga och hantera förekomst av kränkningar och oro som uppstår i skolan. I detta fall verkar det som man gör det enkelt för sig när man lägger över ansvaret på eleverna genom klassombildning.

Barn går igenom minst fyra övergångar under sin skolgång, från förskola till högstadiet. Studier och forskning visar att varje övergång är en påfrestning för barnen, när fysiska och sociala gemenskaper bryts upp. För de flesta tar det tid att bygga upp nya trygga relationer i samband med detta. Med ett tryggt system, skapat efter barnens behov, går det trots detta oftast bra för de flesta och kan till och med vara utvecklande.

Men övergången mellan åk 3 och 4 är en känslig och kritisk period vad gäller utvecklingsfas i skolan. Enligt stödmaterial från Skolverket gällande övergångar mellan och inom skolan, uppfattar många pedagoger den som en av de mer kritiska. Då får man en ny lärare, tyngre arbetsbörda i skolan och större krav på inlärning och kognitiva förmågor.

Att då splittra upp klasser och belasta eleverna ytterligare med uppgiften att bilda nya kamratkonstellationer, är för mig inte rimligt.

En annan viktig aspekt är att alla barn inte har samma förutsättningar vad gäller självförtroende, inlärning, social förmåga med mera. De som har det lite svårare med detta kommer troligtvis också få det svårare vid en sådan här förändring.

Informationen till föräldrar och elever angående den pågående ombildningen har varit fortsatt mycket bristfällig. Barnen fick reda på det här den 20 maj. Den 21 maj var det helgdag och den 22 maj lovdag. Bara att ge ett sådant besked till barn inför ledighet är ett generalfel! Många, många barn kom utspringande och grät.

Vi föräldrar fick reda på det först genom barnen och sedan ett mail. Det som irriterar mig mest är att detta har planerats under våren och vi har inte fått veta något.

Känns som någon utnyttjar situationen med Covid-19 så att inga föräldrarmöten kan hållas? Vill man överklaga ett beslut så är det en handläggningstid på 4-5 månader. Bara det känns som att det var uträknat att komma med beskedet så här sent.

Många föräldrar har mailat frågor till skolans rektor men svaren har varit under all kritik. Jag upplever att de inte alls är öppna eller tydliga. Jag tycker det är nonchalant mot oss föräldrar och elever att rektorn inte ansträngt sig mer. Det är vi föräldrar som får höra våra barns orolighet och se hur ledsna dom är varje dag.

Det är förvånande att skolan, som pedagogiskt ansvarig, får hålla på med sådana här tilltag, utan att visa några belägg för att det skulle gynna eleverna.

Förändringar är ibland oundvikliga, och barn har en otrolig förmåga att anpassa sig. Men det är vår skyldighet som vuxna att se till att barn inte utsätts för påfrestningar i onödan. Barn ska ses som enskilda individer med olika behov, inte som legobitar, som kan plockas isär och sättas ihop igen.

Grundorsaken i det hela är att en klass har haft stora problem med en handfull elever under 2-3 år. Det är inte barnens fel, det är rektorn som har huvudansvaret där.

Inför årskurs 3 fick skolan en ny rektor. Den tidigare slutade efter årskurs 2. Om den tidigare rektorn tagit tag i problemet redan då hade det inte behöva gått så här långt. Det är bristande ledarskap, fel kompetens.

Varför ska barnen behöva lida när felet kommer från den ansvarige? Det är ett ledarskapsproblem som skulle lösts för länge sedan. Men...en ny rektor på plats och snabba nödlösningar som ”ombildning” av klasser är ett fruktansvärt dåligt och fegt beslut. Som en konstgjord andning.

Låt klasserna och eleverna vara som dom är och ta tag i det grundläggande problemet. Annars har vi ett lika stort ledarskapsproblem i dag med den nya rektorn.

En mycket besviken förälder

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare