Annons
Vidare till gd.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: "Inte mitt problem" sa killen på Ikea och hånflinade

Vi köpte ett låsbart skåp på Ikea för snart nästan två år sedan, men skåpet monterades av olika anledningar inte då utan det skedde först nu.

Skåpet var alltså nytt i orginalkartong men byggdes ihop bara för att vi skulle upptäcka att låset går i baklås och det går inte att öppna. Vid en snabb check på Ikeas hemsida såg vi att skåpet inte finns i sortimentet längre. Baserat på tidigare erfarenhet av Ikea så tänkte jag att de är säkert villiga att hjälpa till om jag visar upp detta så jag åkte till Byten & Återköp på Ikea i Valbo.

Mycket riktigt fanns inte skåpet längre i sortimentet och det fanns till och med en anteckning i datasystemet om samma problem med låset.

Utan kvitto kan inget göras, du får inga pengar tillbaka fick jag veta.

Okej, svarade jag, det förstår jag men jag behöver bara hjälp med att få skåpet öppnat.

"Inte vårt problem." säger killen med ett hånflin.

Okej, vad tycker du jag ska göra med ett nytt skåp som inte går att öppna?

"Som sagt inte mitt problem" blev återigen svaret nu med ett än tydligare hånflin där han sökte uppskattning hos sin kollega för hur han behandlade mig.

Jag var förvånad eftersom jag tidigare bemötts bra av ett företag som värnar sin goodwill men den bilden var nu förändrad. Det som gnagde mest var bemötandet och jag skrev ett mejl till Ikea om detta.

Jag fick svar att Ikea har rätt att neka återköp eller byte vid avsaknad av kvitto. Nu var det ju inte det som jag var ute efter utan hjälp att öppna skåpet så det svaret kändes lite missriktat.

Svaret angående kundbemötandet var att "Ikea tar med detta in i framtiden”.

Men vad bra, vad skönt att Ikea tar med detta in dit, för i den framtiden finns inte jag med som kund i alla fall. Ursäkta ironin i kommentaren men vad sjutton är det för svar?

Nä, Ikea, klart underbetyg i kundbemötande när det gäller en vara som ni själva tagit ut sortimentet på grund av just det problem jag råkade ut för. Ni vill inte stå upp för att ni sålt mig en skräpprodukt och att bemöta min kritik med en sådan kommentar från en chef är än mer förvånande.

Besviken före detta Ikea-kund

Svar direkt: Vi beklagar att du känner att du inte blev bemött på ett bra sätt i vårt varuhus. Vi eftersträvar alltid bästa möjliga kundmöte och våra Ikea-medarbetare på varuhuset i Gävle träffar varje år hundratusentals kunder, alltid med en lösningsfokuserad inställning. I det här fallet lyckades vi dock inte komma överens om en lösning på problemet. Sen får vi nog leva med att våra åsikter går isär kring detaljerna i den berättelse som förmedlades. Vi tycker det är olyckligt att ärendet slutade på detta sätt, och önskar dig alltid välkommen tillbaka till Ikea.

Vänliga hälsningar

Sandra Jakob

presskontakt Ikea Sverige

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare