Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Lokaltrafiken har ett tariffsystem som är gjort för kontroll, inte för service

Annons

Så har då Gävles lokaltrafik lagt upp ett tariffsystem, som är gjort för kontroll och inte för service. Understundom kliver det på ett par personer på bussen och kräver färdbevis och legitimation av personer som åker med bussen, även sådana som stiger på bussen efter att de själva redan är där och ser att chauffören kontrollerar färdbeviset.

Enligt en av dem görs detta därför att cirka en procent av Gävles bussresenärer fuskar med biljetterna. Det skulle enligt samma källa i första hand vara tonåringar, som lånat farmors pensionärskort för att åka gratis mellan 9 och 15.

När jag påpekade de orimliga i att man ska bli avtvingad legitimation för att kontrollera att chauffören har gjort sitt jobb på rätt sätt, får man svaret att chaufförerna inte vill kontrollera att alla har rätt färdbevis.

Det vill säga svaret var att lokaltrafiken inte är till för passagerarna utan för chaufförerna. Då har man inga som helst kunskaper om företag.

Kunden är den viktigaste personen för varje företag, till och med för busstrafiken i Gävle. Se till att vi får en rimligt organiserad lokaltrafik i Gävle och avveckla alla fåniga rabatter, så att vi slipper störas av dessa kontrollanter.

Sven–Erik Lundberg

Svar direkt: Det är resenärens ansvar att se till att man reser med rätt sorts biljett

Hej Sven-Erik.

Att köpa en biljett som gäller på X-trafiks bussar och X-tåg kan göras på flera olika sätt. Du kan till exempel köpa biljetten i förväg i vår app, på något av våra kundcenter, alternativt via vår webbshop. Du kan även ha köpt biljetten av föraren ombord eller ha en årsbiljett som betalas månadsvis via autogiro.

Bussförarens primära arbetsuppgift är att köra bussen, men han eller hon ser också till att alla som kliver ombord har en giltig biljett. Det är dock resenärens eget ansvar att se till att man reser med rätt sorts biljett.

X-trafik genomför kontinuerligt biljettkontroller på bussarna och tågen runt om i länet i syfte att informera och samtidigt motverka att resenärerna reser på felaktiga biljetter.

Om du har ytterligare synpunkter så ser vi gärna att du hör av dig direkt till oss på 0771-910 109 så kan vi hjälpa dig.

Peter Stewing

enhetschef kundservice X-trafik

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare