Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Motorvärmare och körvanor är enklaste lösningen för att få ner utsläppen

Annons

Elbilar och laddstolpar i all ära men det finns enklare och billigare lösningar som gör stor skillnad om man väljer dem.

Bilkörning är nu i fokus rejält och i slutet av 1990-talet så körde Gävle Energi i Samarbete med Vattenfall en kampanj på installation av motorvärmare. Man skickade in ett kvitto på motorvärmarinköp och fick pengar tillbaka från energibolaget som tack för en miljöinsats.

Forskningens resultat gäller fortfarande och är inte krångligare än att kallstart av bil orsakar stora onödiga utsläpp i Sverige även vid plusgrader.

Varje morgon står tusentals bilar i vårt län kalla och vid kallstart spyr de ut lika mycket utsläpp som 30 mils bilkörning med varm motor.

Många resor är också helt onödiga kortresor och skulle direkt kunna bytas ut till en promenad eller en cykeltur. Av slentrian så tar många bilen med en kallstart i stället för att välja en kort promenad.

Rätt vanligt är också att man tar bilen till sportanläggningen för att vara hälsosam eller rentav titta på sport. Man tar också bilen till affären för att köpa mat som tar mindre plats än i en kasse samt bilen till kiosken för att lämna en kupong.

VTI s forskning säger att om Sverige använde sig av motorvärmare när det behövdes, så skulle utsläppen av partiklar vid kallstart kunna minska med cirka 30 procent och bränsleanvändningen med över 21 miljoner liter eller 300 000 ton koldioxid. Det motsvarar en klimatpåverkan motsvarande det årliga utsläppet från cirka 34 000 bilar.

Gävle kommun och regionen har själv väldigt många bilpendlare som saknar motorvärmarplats på jobbet.

Trafiksituationen är också väldigt tillkrånglad med omständiga vägar för att bara en sån enkel sak som att åka mellan två punkter i Gävle så ska man först åka omvägar och sen stå i långa bilköer vänta på bussar som blockerar i körfältet och trängas i korsningar med fotgängare.

Har man otur så kör en väghyvel ut exakt i rusningen kl 07.00 och bildar köer.

Sammanslagningen av skolor har också gjort att föräldrar sitter och skjutsar skolbarn som skulle kunna gå eller cykla till skolan om det småskaliga fanns kvar.

Lösningen skulle kunna vara att inventera behovet av motorvärmarplatser så alla som har lång sträcka till jobbet får en parkering med motorvärmare, belöna cyklister och fotgängare med lägre skatt eller högre lön för besväret att köpa bra utrustning och så vidare.

Bygg om trafiken så att man våningsseparerar med hjälp av viadukter och tunnlar vid nytt bygge.

Till sist måste vi sluta hitta på ursäkter för att ta bilen jämt

Bosse Löf

många år inom el & energi

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare