Annons
Vidare till gd.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Ni kanske hade haft råd med en cirkulationsplats om ni inte byggt dessa cykelställ

Johnny Olofsson, strateg på X-trafik säger: "Vi har byggt en lösning där tanken är att man ska kliva av i Andersbergs centrum om man bor i Andersberg. Det blir problematiskt när vi får ett beteende som inte stämmer överens med det och man väljer att hoppa av vid Skogmursvägen och springa över vägen för att få 100 meter närmare hem."

Min fundering är förstås, undersöker man inte trafiklösningar, behovet från resenärer, genom ett förprojekt där man ser behovet innan man bygger? Eller bygger man bara (låter kostsamt)?

Som de där fina cykelställen bredvid busshållplatserna längs med Skogmursvägen som ingen använder. Det vore intressant att veta hur mycket dom kostade. Kollade man behovet innan man byggde dessa också?

Jag kan ju bara prata för mig själv, och som boende i Höjersdal så är en cirkulationsplats den enda lösningen, det är ett under att inte olyckorna hände tidigare för det springer människor framför bussarna varje dag. Senast kvällen efter olyckan sprang en tjej framför bussen över till Andersberg, svart jacka och svarta byxor, och ingen reflex.

Ni ska inte glömma att det åker väldigt mycket tung trafik på Skogmursvägen. Och sen ni byggde om busshållplatserna (tog bort bussfickorna) och satte upp omkörningsförbudet vid hållplats Höjersdal, så är bilisterna ännu mera irriterade. De kör ofta om bussen ändå, och då är inte bussen skyddad i en bussficka som tidigare.

Om ni inte gjort alla dessa kostsamma ombyggnationer som inte skyddar en enda resenär, utan gjort en cirkulationsplats på en gång, kanske ni hade haft råd med den.

Anonym orolig förälder

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare