Annons
Vidare till gd.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Opalvägen/Safirvägen – området som Gavlegårdarna ignorerar

Efter att ha bott några år i vad jag trodde skulle vara ett fint radhusområde är jag nu helt förtvivlad. Det är som om att Gavlegårdarna har glömt bort området helt efter att de ordnade lite "fina" fasader som nu är mindre ståtliga då kraven ställs på hyresgästen att betala högre summor än andra för underhåll på grund av att det måste se lika ut på varje tomt.

Då betalar vi redan även över 1 000 kr/mån (496 kr fast avgift) för vår så kallade uppvärmning och vårt varmvatten om man bor i en liten tvåa ensam beloppen för en fyra är ännu högre. Kallföråden är fulla med fågelloppor och mögel och fungerar inte ens som enklare förvaring. Isoleringen i flertalet av lägenheterna är i behov av rust då minsta ljud utifrån letar sig in genom sprickorna i den "vackra" fasaden.

Sen som bonus sitter flera med badrumsmögel (svartmögel för vissa) som aldrig blir åtgärdat trots löften år efter år. Många är äldre och orkar inte ta upp striden utan lider i tysthet med försämrad hälsa och livskvalitet.

Problemen är fler som till exempel garageinbrott, vandalisering och otrygghet men orken att kämpa för hälsa och sinne är försvunnen.

Många väljer att flytta från vad som borde vara ett område med gemenskap har det blivit "vandringslägenheter" där folk förlorar höga bostadspoäng de aldrig ser igen. Hyrorna höjs, rusten uteblir och ingen lyssnar.

Men ändå så ser man hur fasaderna runt om Gavlegårdarnas andra byggen rustas för att även de bli "vackra" från utsidan?

Besviken hyresgäst

Svar direkt: Hej!

Det är självklart tråkigt för oss att du inte är nöjd med ditt boende hos Gavlegårdarna.

Ditt brev handlar till stora delar om det vi kallar för planerat underhåll, och rent generellt fungerar det så att Gavlegårdarna lägger årliga planer för det arbete som ska göras ute i våra stadsdelar. Underhållsplanerna baseras på analyser av fastigheternas behov och skick, och ska sedan prioriteras och vägas gentemot att vi som bolag måste klara vår ekonomi.

Som kommunalt bolag är hyrorna våra enda intäkter vilket betyder att ökade kostnader för exempelvis underhåll, måste finansieras genom våra hyror. De planer som läggs kan också komma att förändras under ett år. Inte minst på grund av akuta händelser i någon av våra fastigheter eller bostadsområden.

Ditt brev innehåller en mängd frågor där vi behöver mer information för att kunna svara på ett tillfredsställande sätt. Där finns också flera rena faktafel.

Därför hoppas vi att vi kan reda ut dina funderingar och synpunkter tillsammans, antingen via ett personligt möte, alternativt att vi ringer dig. Hör gärna av dig till vårt Kundcentrum på 026-17 27 00 och lämna dina uppgifter.

Med vänlig hälsning

Gavlegårdarna

Niclas Lind

förvaltningschef

Lars-Henrik Karlsson

förvaltare i Bomhus

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare