Annons
Vidare till gd.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Postnord borde utbilda sina ombud!

Att Postnord inte sköter sina åtaganden är ju inget nytt, direkt. Brev och paket försvinner och det tar alldeles för lång tid att skicka försändelser. Man kan inte ens få hjälp på ett postkontor med personal som är utbildade och insatta i alla postärenden utan hänvisas till ombud, affärer eller annat där huvudinriktningen på verksamheten är att sälja livsmedel, kaffe och/eller bensin. Så det är väl inte så konstigt om det blir fel ibland men då ska inte kunden straffas som i vårt fall:

En familjemedlem vill skicka ett brev till USA och vänder sig då till närmaste postombud för att frankera på rätt sätt och skicka försändelsen. Enligt instruktioner och listor kom ombudet fram till att det skulle kosta 21 kronor. Familjemedlemmen betalar och tror att allt är bra så.

Några dagar senare har Postnord skickat ut en faktura på 45 kronor baserat på att försändelsen inte skulle kosta 21 kronor att skicka utan 22 så mellanskillnaden på en (1) krona måste betalas samt en administrationsavgift på 44 kronor!

Okej att det har blivit fel och kunden ska betala mellanskillnaden kan vi väl acceptera men 44 kronor extra? Uselt, Postnord och inte går det att få tag på er heller.

Vad har ni att säga? Tycker ni att det är rätt att kunden ska betala för ett fel begånget av era ombud, eventuellt beroende på fel uppgifter från er?

Brevvännen

Svar direkt: All personal som jobbar med post hos våra ombud får löpande utbildning i hanteringen, men alla människor kan förstås göra misstag. Jag beklagar att skribentens familjemedlem fick felaktiga uppgifter hos sitt ombud.

Postservicen i Sverige finansieras till hundra procent av portot, och därför är det så viktigt att Postnord får rätt betalt. Som i all kravhantering tillkommer det kostnad, som är densamma oavsett hur stor skulden är.

I den så kallade eftertaxeringen, det vill säga att vi går tillbaka till avsändaren och ber att hen betalar rätt porto, finns det tyvärr ingen möjlighet att se varför en försändelse är felaktigt frankerad, bara att den är det. Synpunkter på hur vi hanterar ett ärende kan alltid lämnas till kundservice via telefon, webb eller facebook.

Ove Eriksson

teamchef Postnord

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare