Annons
Vidare till gd.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Redogör för förstelärarnas uppdrag – de blir ju inte utvalda för sin fantastiska undervisning

Heder åt Ulrika Näslund som träder fram och ger sin åsikt om förstelärarlöner. Att några lärare söker tjänsterna som förstelärare är inte detsamma som att de gör det bästa jobbet, vilket Anna Söderlund felaktigt låter påskina i artikeln i GD den 14/9.

Det är ju inte så att de blir utvalda för sin fantastiska undervisning som får alla elever godkända. Att lärare tar på sig uppdrag utanför undervisningen gör dem inte till bättre lärare.

Under de år som karriärlönerna funnits har jag, liksom de runt 85 procent av lärarna i undersökningen, inte märkt någon större positiv effekt på varken elevernas kunskapsnivå eller skolan. Tvärtom kan eleverna mindre och mindre.

Det skulle vara intressant att se en arbetsbeskrivning av vad förstelärarna utför för sina 10 000 kr mer varje månad. Uppdraget ska ju vara så tydligt att vi vanliga förstår vad som gör det värt pengarna men det är det inte.

Att man efter sin tid som förstelärare byter uppdrag för att kunna behålla lönen, är mycket märkligt med tanke på att man då borde vara "proffs" inom sitt område. Eller är det helt enkelt så att man inte har mer att bidra med då?

Ibland har vi B-lärare till och med fått höra samma föreläsning två gånger för att försteläraren inte har mer att komma med, eftersom hela uppdraget bygger på en enda bok, trots att man varit förstelärare i flera år.

Men det kanske beror på att man tror att vi är så korkade att det inte fastnar första gången, trots att jag själv läst samma bok, för inga extrapengar alls.

Bra på jobbet

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare