Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Insändare: Skolan måste uppmuntra och motivera pojkarna

Annons

Skolan har utmaningar, den största är att förbättra pojkars resultat. Flickors resultat och vilja att vidareutbilda sig är en stor framgång.

Pojkars bristande motivation växer fram i samspelet mellan pojkar i skolan, men det handlar även om omgivningens förväntningar. Ett mycket stort problem är att skolan många gånger tänker att ”så där är pojkar”, i stället för att ge dem det stöd de skulle behöva.

Pojkar mår ofta bättre än flickor, de är mindre stressade och oroar sig mindre för framtiden. Det är bra på många sätt, men risken är att det kan ha en ogynnsam inverkan på skolarbetet. Pojkar kan föredra att studera genom att konkurrera, de har större självförtroende och måste i större utsträckning känna nyttan i det de studerar.

Skolan har nu en spännande pedagogisk utmaning att förbättra pojkars resultat – men samtidigt uppmuntra flickors goda resultat. Ordning och respekt i skolan är en förutsättning för att lyckas. Det är de svaga och/eller omotiverade som drabbas av en rörig skola.

Det handlar inte om mera resurser, utan att nyttja beprövade pedagogiska knep såsom tävlingsmoment i undervisningen, katederundervisning, projektarbeten, grupparbeten. Det är viktigt att motivera pojkarna att inta positioner som låter dem vara vetgiriga och ambitiösa.

Pojkarna måste uppmuntras att ta ansvar, och skolan måste våga utmana föreställningar om att man inte behöver anstränga sig för att nå framgång. Flickor behöver få stöd i att hitta en ambitionsnivå som inte äventyrar deras hälsa.

Anders Jansson Gladh

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare
Annons