Annons
Vidare till gd.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Tack vare tidigare beslut har vi en flygplats som kan återta sin viktiga funktion

Svar till Torbjörn Edlund: Återigen så ondgör sig Torbjörn Edlund över Rörbergs flygplats. Halva insändaren pratar om historiska beslut med mera. Det är nu passerat.

Tack vare dessa beslut så har vi en flygplats som kan återta sin viktiga samhällsfunktion. Jag förstår att Edlund inte hänger med i svängarna. Dagens politiker gör det inte heller.

Redan i samband med att dåvarande majoriteten ville avveckla flygplatsen (år 2016) så kunde inte Patrik Stenvard nämna några positiva saker gällande flygplatsen. Han var inte införstådd med vad som utfördes på flygplatsen. Vid sittande möte var vi från flygoperatörerna tvungna att informera om detta.

Underskottet som kopplades till flygplatsen var då i genomsnitt 2,2 miljoner per år. För det fick man en fungerande ambulansflygtjänst med 66 patienter per år. Man fick en fungerande tankningstjänst för ambulanshelikoptrar, sjöräddningshelikoptrar, polishelikoptrar och vattenbombarhelikoptrar. Man fick en fungerande instrumentinflygningsmöjlighet vid dåligt väder.

Denna möjlighet användes då av alla ovanstående samt Wermlandsflyg med sina fyra flygplan för laserscanning. Observera att dessa flygplan också hade beredskap för radiakmätning. Vidare så kunde Brynäs IF flyga till och från Gävle. Annat flyg kunde också trafikera flygplatsen. Man uppfyllde Northvolts krav på en instrumentflygplats inom 20 minuter med bil.

Det är helt riktigt att flyga till Arlanda inte är rimligt från Gävle. Och det har inte skett sedan början på 2000-talet. Därmed kan vi släppa det. Vad som kan komma av flyg med andra miljöavtryck återstår att se.

Det samhällsviktiga flyget som sker frivilligt (och därmed till en överkomlig kostnad) använder ännu Gävle flygplats. Gävlebygdens flygklubb utför skogsbrandsbevakningen åt Länsstyrelsen och MSB samt räddningstjänsten.

Dessa instanser betalar för materielen som vi använder. Vi flygare betalar med vår fritid och kunskap. Vi har utvecklat ett rapporteringssystem för skogsbränder som är mycket uppskattat av räddningstjänsten. Vi har ingen anledning att flyga vidare om man tar bort vår huvudbas för verksamheten.

Frivilliga flygkårens flygare som är detsamma som flygklubbens kommer heller inte att kunna innehålla sina inställelsetider som ju är satta för att snabbt utföra ett av någon myndighet önskat uppdrag vid ett krisläge. FFK:s verksamhet sker dessutom året om.

Vi från flygoperatörerna har heller aldrig sagt att Gävle kommun skall bära hela kostnaden, redan 2016 föreslog vi en kostnadsdelning mellan regionen och kommunerna i Gävleborgs län. Patienter som flygs/flögs från Gävle flygplats kommer ju från hela länet.

Med en försiktig upprustning så skulle kostnaden per år ligga fyra miljoner i drift och en miljon i investering. Då skulle Gävles andel ligga på 1,75 miljoner per år. Vi har skriftligen frågat samtliga kommuner i länet och ingen har svarat att det varit någon diskussion kring detta. De har inte heller fått detta som en vettig fråga.

Region Gävleborg är visst intresserad av att betala för ambulansflyg. Man är redan i dag med i ett samarbete där sju flygplan står i beredskap och till tjänst för norrlandstingen och ytterligare några landsting. Dessa avtal kommer att löpa in i 2020-talet.

Det du skriver kring ambulansflygtjänsten är fel rakt igenom. Inte ens värt att bemöta. Jag har belyst jämlikheten inom vården på www.beredskapgavleborg.se

Samhällsnyttan med en instrumentflygplats går att utveckla ytterligare. Det får vi göra i en annan insändare.

Anders Hellström

beredskapgavleborg.se

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare