Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Insändare: Tänkt har de inte gjort på lokaltrafiken

Svar till Orolig bussresenär

Annons

Bästa bussresenär, vad får dig att tro att någon på lokaltrafiken har tänkt. Det han inte någon där gjort sedan jag flyttade hem till Gävle, vilket jag påpekat i GD (15/11 2018, samt 3/2 och 9/2 2019). Hur det var innan vet jag inget om, men jag tror inte att det var en plötslig intellektuell kollaps, som inträffade 2013. Så varför skulle de plötsligt börja tänka nu bara för att det ska bli friidrotts-EM på Gavlehov?

På lokaltrafiken har de fått för sig att kort restid är viktigast för Gävleborna. Men då handlar det inte om att en resa, som tidigare tog fem minuter, efter linjeomläggning tar fyra gånger så lång tid. Istället handlar det om att minska restiden från exempelvis Sjukhuset till Rådhuset med två minuter på linje 2 (men inte på linje 4) genom att 2:an inte stannar vid Nynäshallen. Tyvärr förlorar man denna ”tidsvinst” genom att linje 2 väntar vid Rådhuset fyra minuter längre än linje 4.

Låt mig påpeka att omläggningen av linje 3 så att den passerar Gavlehov, i sig var vettig. Men den var inte genomtänkt. När man ändrade linje 3:s sträckning, skulle man ha låtit linjen få ändhållplats i Stigslund, samtidigt som man skulle ha förlängt sträckningen av linje 17 (från Hemlingbystugan) utmed Norrra Rådmangatan och Norra Kungsvägen, för att täcka upp den sträcka linje 3 inte längre trafikerade, dragit upp linje 17 i Stigslund för att sedan fortsätta den sträcka, linje 3 (fortfarande) går från Stigslund till Hille. Och naturligtvis skulle man (om man nu ska ha 20-minuterstrafik) ha låtit den ena av linjerna gå 10, 30 och 50 minuter efter hel timme, och den andra 0, 20 och 40 minuter efter. Men det är för svårt att förstå på lokaltrafiken, trots att jag har påpekat att man ska använda den principen för att förbättra turtätheten på de sträckor, som trafikeras av flera busslinjer, utan att någon försämring uppstår på de sträckor, som inte trafikeras av flera linjer.

Jag har också påpekat att minskning av restiden med en eller två minuter är av underordnad betydelse för resor, som tar omkring 15 minuter. Viktigt, är istället: Turtäthet. Närhet till hållplats. Punktlighet.

Men Lokaltrafiken i Gävle tar godtyckligt bort hållplatser längs linjerna, utan analys av var det eventuellt kan vara rimligt att ta bort hållplatser, istället för att förbättra turtätheten, genom att saxa avgångarna. Detta leder till att långa ”tåg” av bussar lämnar Rådhuset samtidigt. De bussar, som inte ligger först i ”tåget” blir då försenade redan efter en hållplats.

Så snälla Orolig bussresenär, tänkt har de inte gjort på Gävle Lokaltrafik!

Sven-Erik Lundberg

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare
Annons