Annons
Vidare till gd.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Vi välkomnar både cyklister och gående – men det innebär ansvar från båda parter

Svar på insändare i GD 28/4 och 5/5: Gävle kommun vill att både cyklister och gångtrafikanter ska känna sig välkomna i vår kommun/stad vilket också innebär ett ansvar från båda parter att följa gällande regler.

Som kommun ansvarar vi för att bygga cykelbanor och gångbanor vilket många gånger sker på delat utrymme. Visst kan en önskan många gånger vara att dela upp dessa trafikanter på separata ytor. Dock kräver sådana lösningar relativt stora ytor, inte minst i dag och i en framtid då utbudet av cyklar är både bredare och snabbare.

Gävle har liksom de flesta städer en väl utbyggd stadskärna vilket påverkar möjligheten till att varje trafikslag får egna stråk (och planfria korsningar). Med det sagt är ambitionen ändå att separera gående och cyklister i möjligaste mån.

I Gävle förekommer främst Påbjuden gång- och cykelbana (D6) där fotgängare och cyklister samsas om utrymmet. Men det finns också Påbjudna gång- och cykelbanor (D7) där fotgängare och cyklister separeras genom vägmarkering ofta förtydligade med olika ytbeläggning. När ytan är delad visar skyltens symboler vilken del av banan som är avsedd för respektive trafikslag.

När det gäller lag och ordning så är det, som insändaren skriver, en fråga för polisen då vi som kommun varken har behörighet att tillrättavisa eller bötfälla den som bryter mot trafiklagar. Här är några regler som är bra att känna till som trafikant. Koder inom parantes, exempelvis D5, finns förklarade här https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Vagmarken/

Det är enligt lag förbjudet att cykla på Gångbana (D5) och på trottoarer, barn upp till 8 år är undantagna. Den motsvarande skylten är Cykelbana (D4) där det inte är tillåtet att gå, exempelvis längs hela Nygatans mittdel.

Som cyklist får du cykla på Gågata (E7) men det ska då ske på gåendes villkor. Du ska med andra ord cykla lugnt och sansat samt ta dig förbi de som går utan att de behöver anpassa sig. Exempelvis Drottninggatan i Gävle.

På en kombinerad gång- och cykelbana (D6), ska fotgängaren gå på vänster sida (lag sedan 2018) och cyklisten ska åka på den högra sidan. Dessa placeringar gör att cyklist och fotgängare kan ha ögonkontakt och att fotgängaren inte behöver överraskas av cyklisten.

På Gångfartsområde (E9) ska cyklist, precis som bilist, visa hänsyn och anpassa farten efter de gåendes tempo. Ett sådant exempel är hela ytan framför Centralstationen.

På leder och spår, avsedda för rekreation och/eller träning som exempelvis Gästrikeleden och i Hemlingby gäller särskilda regler vilket innebär att det där kan vara tillåtet att cykla hela eller delar av dessa. Givetvis är ett gott samspel viktigt för alla ska trivas.

Tyck till om Gävle som cykelstad! Oavsett om du är eller om du avser att bli cyklist i Gävle vill vi att du deltar i enkäten om cykling som Cykelfrämjandet arrangerar och som Gävle kommun tillsammans med ett 20-tal andra kommuner deltar i. Under perioden 27 maj-31 augusti hittar du länken under www.gavle.se.

Gävle kommun

Livsmiljö Gävle

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare