Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Inte ens Hoffman förstår sin nya film

Annons

Att försöka förklara handlingen i ”Synedoche, New York” är en uppgift som nog de flesta går bet på. Inte ens huvudrollsinnehavaren Phillip Seymour Hoffman verkar helt säker.

Filmen är skriven av och regisserad av Charlie Kaufman, manusförfattaren till ”I huvudet på John Malkovich” och ”Adaptation”. Det här är hans regidebut – en bisarr komedi om en regissör som ska sätta upp en pjäs och börjar bygga en kopia av New York i naturlig storlek. Dubbelgångare och mystiska personer dyker upp och... ja, låt oss inte ens försöka beskriva handlingen.

– Jag förstår verkligen att det finns många som inte förstår allt. Det handlar om en regissör som förlorar allt och som dör. Det är grundstoryn, säger Philip Seymour Hoffman.

När han frågade Charlie Kaufman om vissa detaljer i manuset fick han svaret att han inte ville att Philip Seymour Hoffman skulle tänka på det.

– Det var det bästa manus jag någonsin läst, även om jag fick fråga mig själv vad det handlar om. Och jag bryr mig egentligen inte om hur folk tar emot den. Jag har mina egna, privata känslor kring filmen, och det räcker för mig.

I filmen åldras Hoffmans rollfigur – och han säger att det var lite av en chock att se hur han skulle kunna tänkas se ut som gammal.

– Jag fick gå långsammare, jag använde mig av käpp. Men samtidigt är det ju så att man inte känner sig äldre. Man är fortfarande samma människas inuti en kropp som börjar bryta ihop.

Den Oscar han fick för huvudrollen i ”Capote” har för Hoffman inneburit mer erbjudanden och att han blivit mer känd. Men trots alla filmerbjudanden tackar han nej till mycket för att kunna spela teater.

– Teatern är en mycket stor del av mitt liv. Det är någonting helt annorlunda än film, inte minst det sätt man kan arbeta på tillsammans med sina medskådespelare. Jag driver till och med en liten teater i New York, och det är bland det viktigaste i mitt liv.

Härnäst får vi se Hoffman i Richard Curtis komedi ”The Boat That Rocked”, som går upp på bio senare i vår.