Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Japansk bilindustri modell för bättre vård

Japansk bilindustri ska ge Gävleborgspatienterna bättre vård.
Genom att personalen slutar med onödigt arbete ska patienterna få hjälp snabbare.

Annons

– Man ska inte tala om ekonomi, men i slutänden handlar det om att vi måste göra någonting, säger utvecklingsdirektör Staffan Gullsby.

Han lanserar nu arbetssättet Lean, hämtat från tillverkningsindustri och tjänsteföretag, i landstinget.

Genom att granska alla arbetsmoment och patienternas väg genom vården ska man upptäcka och sluta med onödigt arbete och hitta effektivare arbetssätt. Det ska korta väntetider och köer och ge mer tid för patienterna.

Landstinget anlitar konsulthjälp för runt fyra miljoner kronor för att komma igång med arbetet.

Inom vården i Sverige använder privata S:t Görans sjukhus i Stockholm och universitetssjukhuset i Lund arbetssättet, som i Stockholm resulterat i kortare väntetider på akuten och att patienter skrivs ut och frigör en vårdplats tidigare på dagen.

Toyota hör till de företag som förknippas med metoden, som även används inom vården i Japan sedan 1970-talet. Shinya Shirahama-San från konsultföretaget Jmac berättade i går för politiker, chefer, Sandvik, Ericsson och Högskolan hur han arbetar på japanska sjukhus.

Det handlar om att få bort allt slöseri och organisera arbetet och arbetsplatsen minutiöst för att kunna arbeta så snabbt som möjligt och få nöjda patienter.

Han uppmanade åhörarna att sätta så höga tidssparmål som möjligt för att tänka till.

– Snälla, utmana, uppmanade han.

Han ställde sedan intresserade frågor när akutens enhetschef Mats Larsson berättade om hur de gör för att snabbt ta hand om patienter med höftledsfrakturer.

Mats Larsson säger att deras patienter blir kvar i väntan på bland annat röntgen, provsvar och vårdplatser. De jobbar redan med att minska väntetiderna, men om alla kliniker, avdelningar, labb och primärvården arbetar på samma sätt skulle det underlätta, tror han.

– Kan man göra det så vinner man hemskt mycket.

Multisjuka äldre är ett exempel på patienter som skulle kunna tas om hand på ett bättre sätt än att som i dag vänta på akuten.

Landstingsdirektör Svante Lönnbark säger att det handlar om att införa ett systematiskt förbättringsarbete.

– Vi måste hitta någon modell för att få med alla medarbetare, säger han.

Det och att arbetsmiljön ska bli lugnare har fått Staffan Gullsby att fastna för just Lean.

På sina håll har man redan börjat och i höst ska patienterna bland annat kunna märka det genom kortare utredningstider på barn- och ungdomspsyk.