Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Johnson slog till med "Waterloo"

Efter tre inledande nummer, inklusive "Bebop Charlie" och en Basie, av Sandvikens alltid lika hörvärda storband smög Andreas Johnson in på scenen utan sedvanlig påannonsering och gjorde vad man kunde förvänta sig i detta sammanhang.

Annons




Han bjöd på ett axplock av gamla jazzklassiker, hämtade från sin platta "Rediscovered", men också några pop/rockdängor i nya arrangemang.
Eller vad tycks om "Do You Wanna Dance", "Route 66" och "Waterloo" i versioner som sällan eller aldrig hörts..?
– Eftersom jag är uppvuxen i ett hem där jazzen var nummer ett gjorde jag allt för att inte sjunga jazzlåtar. Men till slut plockade jag fram mammas gamla vinylplattor och då infann sig lusten och nu är det en ära att få sjunga i ett av Sveriges bästa storband, berättade Andreas för publiken i det drygt halvbesatta tältet.
Om det inte händer något radikalt på lördagen ligger ett publikfiasko på lut. Andreas Johnson försökte i alla fall så gott det gick att underhålla dem som var där med välbekanta titlar som "It Don't Mean A Thing", Cole Porters mästerverk "Night And Day", "Can't Take My Eyes Off You" och Gershwins "The Man I Love". Givetvis avrundades konserten med hans jazziga version av egna hitlåten "Glorious".
– Det känns underbart att vara tillbaka här i Högbo där jag uppträdde för tre år sen, fast i ett helt annat sammanhang med Jill Johnson och Tomas Ledin, sa Andreas Johnson, som efteråt välvilligt mötte fansen och signerade plattor.
Bangen inleddes annars med Ulf Johansson Werre Trio, innan denne bandledare övergick till att vara konferencier på sitt vanliga, humoristiska vis.