Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Kampanj mot ungdomsfylleri

GävleUngdomar super för mycket. Men det vill alkoholkommittén råda bot på genom en riksomfattande kampanj i krogmiljö.

Annons
- Första problemet med alkoholism är att man har så roligt på vägen dit. Det börjar med att man är ute och festar med kompisarna och man märker inte när det börjar gå snett, säger Håkan Wrede, kanslichef vid alkoholkommittén i Stockholm.
I början av året startade kommittén satsningen på ett pilotprojekt som riktar sig till unga vuxna på krogen. Genom färgglada tändsticksaskar, korvpapper, pennor och affischer hoppas kommittén att dra uppmärksamhet till sitt budskap.

Umgås på ett vettigt sätt
Fokus ligger på att öka kunskapen om hälsoriskerna för den som dricker för ofta och för mycket. Ett 80-tal krogar i 14 kommuner deltar i arrangemanget och i Gävle har CH hakat på projektet.
- Vi vill att folk ska ha kul på krogen och umgås på ett vettigt sätt. Vi tappar gäster om det blir för stökigt så det ligger i vårt intresse att folk inte dricker för mycket. Men det är konsumtionen utanför krogen som är utom kontroll. Här säger vi trots allt stopp när någon har fått för mycket att dricka, säger Kalle Andersson, delägare i CH-Restauranger.
Kommunen har också ett aktivt samarbete med krogarna i Gävle.
I april ordnade socialtjänsten en kurs för restaurangpersonal där temat var ansvarsfull servering. Under två dagar fick deltagarna information om alkoholens medicinska effekter och svensk alkohollagstiftning. En annan viktig del var diskussionen om hur krogpersonalen ska kunna förebygga och dämpa konflikter med berusade personer som nekas att köpa mer alkohol. Kalle Andersson skickade sex av sina 16 anställda på kursen.
- Personalen var mycket positiv eftersom de fick verktyg att hantera kniviga situationer, säger han.
Till hösten ska kampanjen utvärderas genom samtal med krogägare, personal och framförallt gäster för att ta reda på om om budskapet har gått fram. Håkan Wrede är optimistisk när det gäller möjligheterna att nå ut med den här typen av information till människor som är ute för att roa sig.

Bättre alkoholkultur
- Jag tror att krogen som arena är en vettig miljö, säger Håkan Wrede.
Alkoholkommittén arbetar på uppdrag av regeringen. Syftet är att arbeta för en bättre alkoholkultur i Sverige vilket innebär att målet är att minska berusningsdrickandet.
I Sverige dör cirka 5 000 person per år i alkoholrelaterade sjukdomar. Och det är unga vuxna mellan 18 och 25 år som dricker mest. Under 1990-talet sjönk genomsnittsåldern för alkoholdebuten stadigt. Det är inte ovanligt att man testar alkohol redan i 12-årsåldern.

Elizabeth Forsmark
026- 15 96 59
elizabeth.forsmark_gd.se