Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Karin Bergkvist: Alla kan inte resa över Atlanten med exklusiv segelbåt – vi andra får klimatskämmas på flyget istället

Greta Thunberg ska till Nordamerika för att bland annat delta i klimatmötet på FN-högkvarteret i New York i september. Hon åker inom kort då det kommer att ta tid att ta sig dit. Hon får nämligen lift med en segelbåt.

Annons

Det är såklart ingen segelbåt vilken som helst. Båten, Malizia II, är en 60 fot stor Imoca , registrerad i Monaco och besättningen är proffsseglare. Sist den gick över Atlanten snittade den 14 knop (knappt 30 km/h), vilket är mycket för en segelbåt. De flygplan som kommer att korsa Atlanten högt ovanför segelbåten färdas - som en jämförelse - i sisådär 500 knop, eller 900 kilometer i timmen.

Men Greta Thunberg har sagt att hon inte flyger på grund av klimatet, så då flyger hon inte. Det är onekligen svårt att hitta något mer klimatneutralt än en segelbåt, i synnerhet inte när man reser med Malizia II som är utrustad med solpaneler och undervattensturbiner som producerar el för att göra resan så koldioxidneutral som möjligt.

Trots att hennes belackare som vanligt letar fel på det hon gör är det inte konstigt att hon som klimataktivist tar chansen att åka till klimatmötet med en av världens mest exklusiva, snabbgående segelbåtar. Snacka om att få uppmärksamhet, dessutom med de egna principerna i behåll.

Den som inte blir erbjuden kunglig skjuts (båten ägs av det monegaskiska furstehuset) till New York får känna sig klimatskamsna på ett flygplan istället.

Läs mer: Karin Bergkvist: Massutrotning av djur och växter ett lika allvarligt hot som den globala uppvärmningen

Frågan om vi ska flyga eller inte fortsätter att skapa debatt.

Liberalernas nya partiledare säger i en intervju med Expressen att hon inte tycker att man ska skrämma människor till förändring.

"Näringslivet måste ta fram dessa lösningar och politiken måste sätta ramar. Då tror jag också att man kan ge den enskilda människan lusten att göra mer. 

Hon menar bland annat att istället för att sluta flyga så måste krav ställas på att flyga med rent bränsle. Kanske rent av elflygplan (något som faktiskt är på gång även om man än så länge inte kommer så långt).

Det är att göra det väl enkelt för sig. Vi flyger extremt mycket, för mycket. För nog slentrianflyger somliga när man istället skulle kunna ta tåget, inte minst alla de som reser i tjänsten. Det görs många onödiga flygresor varje dag – där finns mycket att göra. Att våga välja bort eller ibland låta resan ta lite längre tid än den annars skulle ha gjort är viktigt även ner på individnivå.

Men i grund och botten har L-ledaren helt rätt i att vi inte ska sluta resa. Vi måste flyga mindre, men vi kan inte stoppa alla flygresor.

Vill vi att vårt utrymme ska krympas? Att vi ska stanna där vi är, inte få utbyte av andra kulturer, se den värld vi kämpar för att rädda.

Vill vi verkligen att resande ska bli ännu mer av den klassfråga det redan är?

Läs mer: Karin Bergkvist: Jag vill resa – inte bara titta på reseprogram

För faktum är att väldigt många inte reser någonstans alls under semestern. Det i år populära uttrycket hemester må vara nytt för välbärgad övre medelklass i storstaden men har länge varit en icke självvald verklighet för många andra. De har inte varit till Thailand på vintern eller flugit till London på höstlovet.

Plötsligt kommer krav på att just de, vars klimatfotspår är betydligt mindre än många andras, ska vara de som räddar klimatet genom att helt släppa drömmar om att hälsa på släkten i hemlandet eller äntligen få uppleva äventyret på en annan kontinent.

Det är ett tydligt exempel på hur den enskilda individen avkrävs ett ansvar som borde ligga på en annan nivå.

Annons