Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Kartläsaren flyttade till Hofors för att klättra mot rallytoppen – stark insats i Monte Carlo

Kartläsaren Joakim Sjöberg bytte Ösmo mot Hofors för att komma närmare kollegan och förartalangen Emil Bergkvist. I årets tuffaste rally tog de ytterligare ett steg mot rallyns finrum med en sjätteplats i Monte Carlo.
– Målet är att göra så bra ifrån sig så att stallcheferna får upp ögonen, säger Joakim Sjöberg.

Annons

Joakim Sjöberg flyttade till Ösmo för tre år sedan när han började jobba på Sandvik-coromant i Västberga. Under sina år som Ösmobo började ett nytt kapitel i hans liv, ett kapitel som skulle ta honom till glamouren i Monte Carlo. Förartalangen Emil Bergkvist blev hans rallykollega år 2014 och sedan dess har de klättrat.

Efter en EM-titel 2015 utsågs de till årets Rallyjunior/Co-driver vid Bilsportsgalan. Sedan ställdes siktet mot VM. De deltog i fyra deltävlingar och slutade som bäst sjua, i Svenska rallyt.

Med högt ställda mål såg Sjöberg till slut inget annat alternativ än att flytta till Hofors för att komma närmare sin kollega, men också närmare själva rallyvärlden.

– Intresset för motorsport är inte stort i Stockholmsregionen. Det är svårt att hitta sponsorer, förklarar Joakim Sjöberg.

I år är målet att fortsätta klättra, att få upp ögonen på stallcheferna så att de snart får chansen i rally-VM:s högsta klass. Och det började bra den 20–22 januari när de trots en tung start, med krånglande växellåda och trasiga bromsar, lyckades ta sig in på en sjätteplats i Monte Carlo. Det är deras högsta placering i VM-sammanhang och det i "det tuffaste rallyt på säsongen".

– Det gick riktigt bra. Vi hade som målsättning att komma topp 10 och vi slutade på plats sex och tog oss igenom alla sträckor. Monte Carlo är väldigt speciellt. Du kör på asfalt, men det är lika mycket snö och is. Underlagen är varandras motsatser om vi pratar grepp.

– På många stäckor åker du längs bergskanterna med dropp på 200–500 meter utan räcken. Men när man går in i tävlingsmode så stänger man av vissa självbevarelsedrifter. Man vill bara åka så fort som möjligt.

I början av februari väntar nästa stora utmaning: Svenska rallyt och då är målet klart: Vinst.