Annons
Vidare till gd.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Kollektivtrafiken avregleras nästa år

Flera olika bussbolag som kör på lönsamma sträckor i Gästrikland, det kan bli verklighet när kollektivtrafiken avregleras nästa år.

Samtidigt ersätts X-Trafik av en ny regional kollektivtrafikmyndighet som föreslås sortera under landstinget.

Den 1 januari 2012 börjar en ny kollektivtrafiklag att gälla i Sverige. Den nya lagen innebär att all skattefinansierad trafik ska planeras i ett regionalt perspektiv av en regional kollektivtrafikmyndighet i en politiskt styrd organisation.

Enligt ett förslag som regionstyrelsen i Gävleborg tar ställning till på fredag ska en sådan myndighet inrättas inom landstinget i Gävleborg. Myndigheten ska ersätta länstrafikbolaget X-Trafik som ägs till 50 procent av länets tio kommuner och till 50 procent av landstinget.

Den nya organisationen innebär att kommunerna inte längre får något politiskt eller ekonomiskt ansvar för kollektivtrafiken i den egna kommunen. Alla beslut ska fattas regionalt och skatteväxling ske från kommunerna till den nya myndigheten.

Som GD tidigare berättat utgör det ett hot mot Kuxabussarna i Ockelbo och gratisresorna för pensionärer i Gävle.

– Kollektivtrafikmyndigheten ska behandla alla lika och kan inte säga att i Gävle får vissa åka gratis, säger Monica Westlund, utvecklingsstrateg på landstingets enhet för tillväxt och regional utveckling.

Men frågan är under utredning. Det kan finnas möjlighet för kommunerna att gå in och subventionera busstrafik för sina egna invånare.

Den nya lagen innebär även att kollektivtrafiken avregleras.

I dag är det enbart på uppdrag av X-Trafik som privata företag får köra kollektivtrafik på entreprenad i Gävleborgs län.

I Gävle är det exempelvis Stadsbussarna Sverige AB som kör stadstrafiken, medan regionaltrafiken i Gästrikland och stadstrafiken i Sandviken sköts av Nobina Sverige AB.

– Nu blir det helt fritt att bedriva busstrafik precis som det är fritt att bedriva järnvägstrafik sedan oktober 2010, säger Monica Westlund.

Enda kraven är att företagen ska anmäla när de börjar eller slutar bedriva kollektivtrafik. De ska även lämna information om sitt trafikutbud till ett gemensamt system för trafikantinformation.

– Vi vet ännu inte om det finns något intresse för att bedriva privat kollektivtrafik i Gävleborg. Den nya myndigheten ska göra en kartläggning, säger Monica Westlund.

Alliansregeringen hoppas att ökad konkurrens och mångfald ska leda till att fler reser kollektivt.

Den rödgröna oppositionen har däremot varnat för glesare och dyrare trafik utanför storstäderna.

– Vi har en fungerande skattefinansierad trafik i länet i dag. Tanken är inte att försämra den eller göra stora förändringar. Men om ett privat företag lägger ner en tur som inte är lönsam kan det förstås bli lite ryckigt för resenärerna, säger Monica Westlund.