Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Konsum Gävleborg ökar sin försäljning

GÄVLEKonsum Gävleborg har klarat den ökade konkurrensen i Gävle på ett bra sätt. Under årets första sex månader har man till och med ökat livsmedelsförsäljningen här med två procent.

Annons
- Eftersom konkurrensen hårdnat betydligt så trodde jag att det skulle bli kämpigare. Jag blev positivt överraskad när det såg så bra ut, medger Anders Stake, vd för Konsum Gävleborg.

Bra mix
Han tror att man hittat en bra mix av sortiment och priser som lockar nya kunder och gör att man får behålla de gamla. Satsningen på premiecheckar för Med Mera-kortet, där medlemmarna kan välja om de vill ta ut 50 kronor eller få procent på det de handlar var ett lyckat upplägg, tycker han.

Totalt i länet, där även Älvkarleby räknas in, så utökades den totala omsättningen med 68 miljoner kronor, eller 9,9 procent under det första halvåret. Ökningen på dagligvaror stod för 53 miljoner kronor. Volymökningen på dessa blev 4,3 procent.

Investeringar på butikerna i Hälsingland har gett bra resultat enligt bolaget.

Ockelbo och Älvkarleby
Allra mest har försäljningsökningarna varit i Ockelbo och Älvkarleby, med 45 respektive 46 procent.

- Vi har ställt om butikerna där och moderniserat. I Älvkarleby tog vi tomma ytor i anspråk och på båda ställena har vi anpassat sortimentet, berättar Anders Stake.

I de kommunerna har dessutom konkurrensen minskat under den senaste tiden. Vilket nog spelar in i den exceptionellt stora försäljningsökningen.

I Sandviken har man också haft en ökning, medan den varit mindre i Hofors.

- Det är förstås en väldigt rolig utveckling, speciellt för våra duktiga medarbetare. Nu ska vi jobba hårt för att den här utvecklingen ska fortsätta. Det blir ingen vila, menar Anders Stake.

MATTIAS JONSSON