Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Konsumentfrågor i fokus i tre dagar

Allt fler kommuner lägger ner konsumentvägledningen av ekonomiska skäl. I Gästrikland finns inga sådana planer, här samarbetar i stället kommunerna sedan många år.

– Det finns en potential i den modellen, säger Cathrin Lundqvist, enhetschef på Konsumentverket.

Annons

Gräddan av Konsumentsverige samlas i dag i Gävle Konserthus för en tre dagar lång konferens.

Sammanlagt deltar 210 personer, exempelvis kommunala konsumentvägledare, politiker och experter från Konsumentverket.

Bland föreläsarna finns Anna Mähler från Gävle som ska berätta om sitt jobb på Konsument Gästrikland – ett kommunförbund som kan stå modell för övriga Sverige.

– Eftersom konsumentvägledningen är frivillig väljer många mindre kommuner att lägga ner vilket innebär en orättvisa.

– I dag står 600 000 svenskar utan konsumentvägledning, säger Cathrin Lundqvist på Konsumentverket.

Gävle, Sandviken, Hofors, Ockelbo och Älvkarleby finansierar gemensamt Konsument Gästriklands 4,25 tjänster. Varje kommuns bidrag står i proportion till befolkningen.

– Förut hade de mindre kommunerna bara några timmars vägledning per vecka, nu är vi starkare och gör ett bättre jobb, säger Anna Mähler.

Själv ser hon mest fram emot programpunkten om skönhetsbehandlingar.

– Konsumenten hamnar lätt i underläge om någonting går åt skogen. När lagen skrevs tänkte man inte att folk skulle operera sig frivilligt, därför är du mer skyddad om du köper en bil än om du fettsuger magen eller förstorar brösten, säger hon.

Annons