Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Konsumentvägledarna överhopade med arbete

GÄVLEKommunens konsumentvägledare är överbelamrade med arbete just nu. Folk ringer om allt från problem med bilaffärer och husvagnsköp till dörrförsäljare som inte uppfyller kraven på ångerrätt.

Annons
- Jag har tio ärenden på mitt bord just nu, och tvingas stänga av telefonen för att hinna arbeta. Vi ligger på ungefär 400 ärenden i månaden på totalt 2,25 tjänst. Det är alldeles för lite. Konsumentverket vill att vi ska ha en tjänst på 20 000 invånare, i Gävle har vi 2,25 på 90 000, säger kommunens konsumentvägledare Anna Mähler uppgivet. Den som blir lidande är konsumenterna.
All tid för konsumentvägledarna går just nu åt till skrivbordsärenden. De ska även kontrollera prismärkning i butiker, göra matprisundersökningar och liknande, men det hinner man inte med.
- Ärendena har ökat hos oss. Jag tror att livet har blivit mer komplicerat, marknadskrafterna har blivit aggressivare. Du får som enskild konsument göra fler val, och dessutom har du alla telefonförsäljare som trycker på och vill kränga saker. Det är klart folk behöver hjälp, säger Anna Mähler.
MAGNUS LUNDQUIST