Annons
Vidare till gd.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Konsumentverket: "Företaget har brustit i ansvar"

Konsumentverkets jurist och chefen på konsumentverksamheten i Gävle reder ut vilket ansvar företaget har och vad man ska tänka på som kund.

Är det lagligt för ett företag att sälja vidare en hel databas av personuppgifter utan att meddela kunderna?

– Om den nya ägaren av verksamheten har samma ändamål med personuppgiftsbehandlingen som den tidigare ägaren är en sådan överföring tillåten, säger juristen Erik Fröcklin.

– Men kunderna måste alltid informeras om vem som är ny personuppgiftsansvarig för att de ska kunna ta tillvara på sina rättigheter även efter ägarövergången.

Räcker det med att informera kunderna genom lappar på gymmet?

Nej, eftersom informationen endast når de kunder som besöker gymmet vid den aktuella tidpunkten.  

Är det lagligt att ta över kunder med autogiro som kan ticka på i 9 månader utan avtal med det nya företaget?

– Det är aldrig lagligt att kräva betalning om det saknas grund för betalningskravet. Till exempel efter att en kund har sagt upp sitt avtal och eventuell uppsägningstid har löpt ut, avslutar Erik Fröcklin.

Hur gör man för att skydda sig mot att autogiro fortsätter när avtal sagts upp?

– Det är viktigt att få en skriftlig bekräftelse på att avtalet är uppsagt och avslutat och spara den. För att stoppa autogirot vänder man sig till banken, säger Erica Embretsen Almer, chef på konsumentverksamheten i Gävle.

Kan man inte hamna hos kronofogden medan man bestrider en faktura?

– Nej. Men har man bestridit fakturan skriftligt till företaget och ändå får krav från inkasso eller kronofogde är det jätteviktigt att man svarar dem omgående och skriftligt bestrider i ett rekommenderat brev. Spar kopior på allt. En betalningsanmärkning får man först om kravet fastställts i tingsrätten, säger hon.