Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Köpet på Biltema blev en dyr och instängd historia

Maria Oldberg hade aldrig kunnat föreställa sig vad besöket på Biltema förra våren skulle ge för konsekvenser. Eller att en felaktig reservdel skulle tvinga henne och barnen att åka buss i över ett år. Biltema kommer nu att kompensera henne för skadorna, efter ett utlåtande från Allmänna reklamationsnämnden.

Annons

I maj förra året besökte Maria Oldberg Biltema i Gävle för att köpa en reservdel till sin Peugeot. Hon tilldelades snart en ny kamremssats och lämnade in bilen för lagning på en verkstad. Det tog inte långt tid förrän motorn, med endast 7 000 mil på nacken, havererade totalt.

– Mekanikern såg inte att jag fått fel modell. Jag frågade till och med Biltema om de var säkra på att det var rätt, berättar Maria Oldberg.

Hon har nu i över ett år tvingats ta bussen till jobbet, och det har hänt att de tre barnen fått hoppa över träningar och aktiviteter på grund av den trasiga bilen.

– Det blev ingen rolig sommar. Biltema erbjöd mig en ny kamrem, men jag behövde en ny motor. De tyckte att det var mitt fel som köpt fel. För dem är det en droppe i havet, men som ensamstående mamma är det mycket pengar.

I slutet av december beslutade hon sig för att söka upprättelse hos Allmänna reklamationsnämnden (ARN). I tisdags kom beskedet, nämnden står på hennes sida och rekommenderar Biltema att betala en ersättning på 23 743 kronor.

Jacob Atthage, VD på Biltema Nordic, meddelar att man kommer att följa ARN:s rekommendationer.

– Det är otroligt tråkigt, och jag beklagar naturligtvis. Men i det här fallet gav vi ett avslag för att problemet borde ha uppdagats vid monteringen av kamremmen.

Maria Oldberg är lättad över beslutet, och glad över att slippa bussen.

– Men jag kommer aldrig mer att vända mig till Biltema.